Numer e‑materiału: 2.5.14.5

Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Was sind Stereotype? / Co to są stereotypy?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat stereotypów oraz wyrażania uczuć i swoich preferencji w tym zakresie.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia stereotypy o niektórych krajach i ich mieszkańcach;

  • podaje przykłady popularnych stereotypów w Europie;

  • opisuje znane mu stereotypy i wyjaśnia, czy się z nimi zgadza, czy nie.

Cele motywacyjne:

  • zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;

  • wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań;

  • wykorzystanie zajęć z języka obcego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;

  • zadawanie pytań (o stereotypy i ich słuszność);

  • współpraca z innymi uczniami.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście międzykulturowe;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;

  • praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji;

  • aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel otwiera krótką rozmowę z uczniami, zadając pytania: Czy wiecie, co to są stereotypy? Czy znacie stereotypy o różnych krajach? Czy waszym zdaniem stereotypy zawsze są zgodne z prawdą? Czy znacie jakiś stereotyp, z którym się nie zgadzacie? Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się co będzie tematem dzisiejszej lekcji? Następnie prosi o zapoznanie się z informacją „Czy wiesz, że…”, a po jej przeczytaniu zadaje pytanie: Jakie stereotypy znacie, które dotyczą Niemiec?

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i zakreślają w nim zwroty/zdania, w których autorzy tekstów wypowiadają swoje opinie na temat danego stereotypu. W parach dyskutują o tym, który autor zgadza się z opisywanym stereotypem, a który jest przeciwnego zdania.

  • Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów na forum o odpowiedź, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Następnie uczniowie wykonują w parach dalsze polecenia do tekstu (Übung 2 i 3 w części Przeczytaj), w celu sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.

  • Uczniowie przyglądają się mapie interaktywnej i wykonują Übung 1 i 2 z części Mapa interaktywna.

  • Nauczyciel łączy uczniów w pary, rozdaje im karteczki z wyrażeniami z Übung 3 z części Mapa interaktywna i prosi o połączenie rzeczownika z odpowiednim rodzajnikiem.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pozostają w parach. Nauczyciel ma przygotowane karteczki z opisanymi stereotypami omawianymi na lekcji, np. „Polen sind gastfreundlich”, „Deutsche sind pünktlich”, „Amerikaner machen gute Filme”. Następnie wrzuca je wszystkie do woreczka. Uczniowie losują po jednej karteczce i nie zdradzają koleżance/koledze, co wylosowali. Zadaniem uczniów jest opisanie koleżance/koledze stereotypu w taki sposób, aby mogła/mógł zgadnąć, którego kraju on dotyczy, np.: Man trinkt um 15 Uhr Tee. Es regnet oft.

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2, 3 i 4 z części Sprawdź się. Na koniec zajęć nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa? Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia nowo poznanych wyrażeń i prostych wypowiedzi na temat stereotypów.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 5 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o wysłuchanie informacji z mapy interaktywnej na temat stereotypów charakterystycznych dla poszczególnych krajów; każdy uczeń wybiera jeden ze stereotypów i tworzy na podstawie informacji zawartych w tekście infografikę;

  • w trakcie lekcji: budowanie zdań ze słownictwem z mapy interaktywnej – uczniowie wykorzystują słownictwo z mapy interaktywnej w dialogach, zadają pytania o stereotypy i udzielają informacji, czy się z nimi zgadzają, czy nie;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują quiz na temat różnych stereotypów, w quizie oprócz informacji z mapy interaktywnej mogą pojawić się także stereotypy doytczące mieszkańców innych krajów.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec