Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.14.5
Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Was sind Stereotype? / Co to są stereotypy?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat stereotypów oraz wyrażania uczuć i swoich preferencji w tym zakresie.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia stereotypy o niektórych krajach i ich mieszkańcach;
podaje przykłady popularnych stereotypów w Europie;
opisuje znane mu stereotypy i wyjaśnia, czy się z nimi zgadza, czy nie.
Cele motywacyjne:
zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;
wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań;
wykorzystanie zajęć z języka obcego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów);
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
zadawanie pytań (o stereotypy i ich słuszność);
współpraca z innymi uczniami.
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście międzykulturowe;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;
praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji;
aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel otwiera krótką rozmowę z uczniami, zadając pytania: Czy wiecie, co to są stereotypy? Czy znacie stereotypy o różnych krajach? Czy waszym zdaniem stereotypy zawsze są zgodne z prawdą? Czy znacie jakiś stereotyp, z którym się nie zgadzacie? Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się co będzie tematem dzisiejszej lekcji? Następnie prosi o zapoznanie się z informacją „Czy wiesz, że…”, a po jej przeczytaniu zadaje pytanie: Jakie stereotypy znacie, które dotyczą Niemiec?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i zakreślają w nim zwroty/zdania, w których autorzy tekstów wypowiadają swoje opinie na temat danego stereotypu. W parach dyskutują o tym, który autor zgadza się z opisywanym stereotypem, a który jest przeciwnego zdania.
Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów na forum o odpowiedź, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Następnie uczniowie wykonują w parach dalsze polecenia do tekstu (Übung 2 i 3 w części Przeczytaj), w celu sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Uczniowie przyglądają się mapie interaktywnej i wykonują Übung 1 i 2 z części Mapa interaktywna.
Nauczyciel łączy uczniów w pary, rozdaje im karteczki z wyrażeniami z Übung 3 z części Mapa interaktywna i prosi o połączenie rzeczownika z odpowiednim rodzajnikiem.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pozostają w parach. Nauczyciel ma przygotowane karteczki z opisanymi stereotypami omawianymi na lekcji, np. „Polen sind gastfreundlich”, „Deutsche sind pünktlich”, „Amerikaner machen gute Filme”. Następnie wrzuca je wszystkie do woreczka. Uczniowie losują po jednej karteczce i nie zdradzają koleżance/koledze, co wylosowali. Zadaniem uczniów jest opisanie koleżance/koledze stereotypu w taki sposób, aby mogła/mógł zgadnąć, którego kraju on dotyczy, np.: Man trinkt um 15 Uhr Tee. Es regnet oft.
Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2, 3 i 4 z części Sprawdź się. Na koniec zajęć nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa? Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia nowo poznanych wyrażeń i prostych wypowiedzi na temat stereotypów.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 5 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o wysłuchanie informacji z mapy interaktywnej na temat stereotypów charakterystycznych dla poszczególnych krajów; każdy uczeń wybiera jeden ze stereotypów i tworzy na podstawie informacji zawartych w tekście infografikę;
w trakcie lekcji: budowanie zdań ze słownictwem z mapy interaktywnej – uczniowie wykorzystują słownictwo z mapy interaktywnej w dialogach, zadają pytania o stereotypy i udzielają informacji, czy się z nimi zgadzają, czy nie;
po lekcji: uczniowie przygotowują quiz na temat różnych stereotypów, w quizie oprócz informacji z mapy interaktywnej mogą pojawić się także stereotypy doytczące mieszkańców innych krajów.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0