Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Górski
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Polskie konstytucje – od Konstytucji 3 maja do Konstytucji III RP
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
14) przedstawia polskie tradycje demokratyczne na przykładzie podstawowych instytucji ustrojowych: artykułów henrykowskich i Konstytucji marcowej z 1921 r.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
umiejscawia w historii polskie konstytucje;
wyjaśnia i prezentuje znaczenie konstytucji jako najważniejszego aktu prawnego;
analizuje teksty konstytucji i porównuje ich zapisy;
analizuje charakter polskich konstytucji oraz wskazuje ich wady i zalety;
tworzy konstytucję własnego państwa.
Strategie nauczania:
strategia badawcza;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
gra dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego i ikonografii;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery/tablety z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
teksty polskich konstytucji dla każdej grupy,
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Na wcześniejszych zajęciach podział klasy na pięć grup. Każdej losowo przydzielony zostaje inny zestaw konstytucji (1. Konstytucja 3 maja 1791 r., Konstytucja Księstwa Warszawskiego z 1807 r. i Konstytucja Królestwa Polskiego z 1815 r.; 2. Mała konstytucja z 1919 r. i Konstytucja RP z 1921 r.; 3. Nowela sierpniowa z 1926 r. i Konstytucja RP z 1935 r.; 4. Mała konstytucja z 1947 r. i Konstytucja PRL z 1952 r.; 5. Mała konstytucja z 1992 r. i Konstytucja RP z 1997 r.). Uczniowie otrzymują teksty konstytucji lub korzystają ze strony www.infor.pl. Przygotowują krótkie prezentacje na temat zawartych w dokumentach najważniejszych zagadnień i zapisów dotyczących:
odwołań w preambule;
zasad ustroju politycznego;
praw, wolności i obowiązków obywateli;
kompetencji władzy ustawodawczej i wykonawczej;
procedury zmiany konstytucji.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
3. Burza mózgów. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Czym jest konstytucja i dlaczego jest tak ważna dla każdego z państw?
Czy państwo może sprawnie funkcjonować bez najwyższego aktu prawnego? Jakie współczesne kraje funkcjonują bez konstytucji?
Zapisanie propozycji przez moderatora. Po fazie twórczej weryfikacja pomysłów. Chętny/wybrany uczeń odnajduje w internecie (np. w słowniku PWN) definicję pojęcia konstytucja, odczytuje ją głośno, a reszta klasy poprawia swoje definicję.
4. Odnosząc się do odpowiedzi uczniów, nauczyciel porządkuje obowiązujące w Polsce źródła prawa – konstytucja, ustawy, uchwały, rozporządzenia itp. Wyjaśnia też, że ustrój państw niemających konstytucji wynika z innych aktów prawny (np. Wielka Brytania).
Faza realizacyjna
1. Podział klasy na pięć grup. W każdej z nich powinna znaleźć się osoba reprezentująca inny zestaw konstytucji – ekspert. Jego wiedza posłuży grupie w grze interaktywnej sprawdzającej znajomość tradycji polskiego konstytucjonalizmu.
2. Gra interaktywna. Grupy rywalizują ze sobą i ta, która najszybciej rozwiąże quiz, jest nagradzana, np. oceną za aktywność. Następnie każda z grup układa dla drużyny przeciwnej po jednym dodatkowym pytaniu.
3. Podsumowanie quizu. Nauczyciel pyta: „Dlaczego zapisy polskich konstytucji tak znacznie różnią się od siebie i z czego może to wynikać?”. Dyskusja.
4. Uczniowie szukają odpowiedzi na pytania:
Czy mimo zapisów w konstytucjach o prawach i obowiązkach obywateli oraz władzy były one zawsze przestrzegane?
Jeśli dochodziło do łamania (nieprzestrzegania) konstytucji, to jaki miało to wpływ na losy kraju i jakie niosło konsekwencje?
W odpowiedziach powinny się znaleźć wskazania m.in. na nieprzestrzeganie Konstytucji Królestwa Polskiego przez cara i w konsekwencji wybuch powstania listopadowego oraz łamanie Konstytucji PRL przez władze i protesty intelektualistów/niepokoje społeczne. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
5. Podział uczniów na 2–3 grupy: w każdej z nich znajdują się osoby reprezentujące poprzednie grupy. Uczniowie wyobrażają sobie pewną sytuację:
„Wasza grupa dotarła do nieznanego lądu, na którym chcecie utworzyć swoje państwo. Jako założyciele musicie ustalić jego najważniejsze cechy i zasady w nim panujące. Zdecydujcie, jakie prawa będą w nim obowiązywać, kto będzie w nim rządził i jak będzie odbywał się proces wyboru władzy; jakie najważniejsze prawa, obowiązki i wolności będą przysługiwać społeczeństwu w stosunku do innych mieszkańców i państwa”.
Spisanie ustaleń w formie „konstytucji” na flipchartach (dużych kartkach) i prezentacja na forum klasy.
6. W podsumowaniu zadania nauczyciel wraca do definicji konstytucji i jej znaczenia. Prosi uczniów, by ocenili konstytucje swoich państw:
Dlaczego wybrali takie, a nie inne rozwiązania (np. władza wybierana w wyborach, autorytaryzm, wolności i obowiązki)?
Czym kierowali się przy wyborze najważniejszych obowiązujących praw i wolności?
Reprezentanci grup udzielają odpowiedzi, a pozostali uczniowie mogą się odnosić do wypowiedzi kolegów.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne.
2. Na zakończenie krótka dyskusja:
Czy łatwo wam było ustalić wspólnie najważniejsze zasady obowiązujące w waszych państwach?
Czy chcielibyście żyć w stworzonym przez siebie ustroju?
Praca domowa:
Od czasu do czasu w mediach pojawiają się informacje o zgłaszanych projektach zmian w obowiązującej konstytucji. Poszukaj, kto i jakie zmiany chciałby wprowadzić. Czy są zmiany, które sam chciałbyś wprowadzić do konstytucji? Na czym miałyby one polegać? Przygotuj krótką notatkę.
Materiały pomocnicze:
1. Teksty polskich konstytucji w serwisie Infor.pl.
2. Strona www Wszechnica sejmowa – polskie konstytucje: charakterystyki i opis zmian wprowadzanych przez kolejne ustawy zasadnicze.
3. Dudek D., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku. Wybór źródeł, Lubelskie Wydawnictwa Prawnicze, Lublin 1998.
4. Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Liber, Warszawa 1998.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grę interaktywną można wykorzystać jako element indywidualnej rywalizacji uczniów. Jako dogrywkę, w celu wyłonienia zwycięzcy, można użyć pytań dodatkowych opracowanych przez uczniów.