Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki sprzyjające powstawaniu ruchów masowych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna
1. Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.
2. Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce
1. Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie, opracowanie i prezentacja wyników, analizowanie pozyskanych danych oraz formułowanie wniosków na ich podstawie.
4. Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda – człowiek – gospodarka.
III. Kształtowanie postaw
1. Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
3. Rozumienie pozautylitarnych wartości elementów środowiska geograficznego i krajobrazów.
Treści nauczania
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
6) wykazuje wpływ czynników przyrodniczych i działalności człowieka na grawitacyjne ruchy masowe i podaje sposoby zapobiegania im oraz minimalizowania ich następstw;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym są ruchy masowe,
wskazuje czynniki sprzyjające powstawaniu ruchów masowych,
rozróżnia czynniki sprzyjające powstawaniu ruchów masowych na bierne i czynne,
określa zależności przyczynowo‑skutkowe między rodzajem czynnika a intensywnością ruchów masowych.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy, arkusze papieru A0/A1, pisaki
Materiały pomocnicze
Klimaszewski M., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Mizerski W., Geologia dynamiczna dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć poprzez krótkie omówienie/przypomnienie informacji dotyczących ruchów masowych.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie wstępu do e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania – zadaniem uczniów jest wysłuchanie zawartego w e‑materiale audiobooka dotyczącego czynników sprzyjających powstawaniu ruchów masowych, a następnie opracowanie w grupach map myśli przedstawiających związki przyczynowo‑skutkowe między czynnikami przyrodniczymi i antropogenicznymi a występowaniem ruchów masowych.
Prezentacja audiobooka na temat czynników sprzyjających powstawaniu ruchów masowych, w trakcie odsłuchiwania nagrania uczniowie sporządzają notatki.
Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel).
Uczniowie w grupach tworzą na arkuszach papieru mapy myśli, na których określają związki przyczynowo‑skutkowe między strukturą środowiska przyrodniczego i różnymi formami antropopresji a występowaniem ruchów masowych.
Wytypowani liderzy grup prezentują mapy myśli wg zasady określonej przez nauczyciela.
Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu określenie prawidłowości decydujących o występowaniu ruchów masowych i ich zróżnicowanej intensywności.
Sporządzenie w zeszycie notatki zawierającej syntetyczne podsumowanie informacji uzyskanych w czasie lekcji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Do wyboru:
Praca multimedialna. Stwórz prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobytą na lekcji wiedzę o czynnikach wpływających na intensywność ruchów masowych. W prezentacji podaj i scharakteryzuj rodzaje ruchów masowych.
Praca pisemna. Zastanów się, czy w Twojej okolicy są miejsca, w których występują bądź występowały ruchy masowe. Określ, czy przyczyniły się do tego działania człowieka. Wykonaj fotograficzną dokumentację tych procesów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarty w e‑materiale audiobook może zostać wykorzystany do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego procesów geologicznych (zakres rozszerzony: V). Materiały te będą także przydatne podczas innych lekcji dotyczących ruchów masowych i geozagrożeń (zakres rozszerzony: XVIII. 4).