Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Ćwiczenie zapisu równań reakcji zachodzących podczas elektrolizy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:

8) pisze równania dysocjacji termicznej; pisze odpowiednie równania reakcji elektrodowych zachodzących w trakcie elektrolizy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest dysocjacja termiczna;

  • wykazuje różnice w dysocjacji soli, kwasów i zasad;

  • pisze równania reakcji zachodzących podczas elektrolizy na katodzie i anodzie.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • z użyciem komputera;

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja: nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu i e‑materiale.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół elektrolitów.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zadaje pytanie: „Jak przebiega elektroliza”? Uczniowie próbują najpierw sami powiedzieć, jeśli mają trudności zaglądają do e‑materiału, a następnie dwie wskazane przez prowadzącego osoby starają się odpowiedzieć na pytanie. Pozostała część klasy czuwa nad poprawnością odpowiedzi kolegów i w razie błędu ma prawo go wskazać i poprawić. Bezbłędne odpowiedzi mogą zostać nagrodzone plusem z aktywności.

  2. Praca metodą JIGSAW. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, liczące tyle samo uczniów. Są to grupy eksperckie. Każdy uczestnik powinien zostać ekspertem, który w istotny sposób przyczyni się do sukcesu całej grupy. Każdy uczeń występuje w roli uczącego się i nauczającego. Każdej grupie nauczyciel rozdaje arkusz papieru i mazaki, przydziela inne zagadnienie do opracowania w nawiązaniu do bloku tekstowego z e‑materiału.

  • I grupa – dysocjacja termiczna;

  • II grupa – dysocjacja soli tlenowych w roztworach wodnych;

  • III grupa – dysocjacja kwasów beztlenowych w roztworach wodnych;

  • IV grupa – dysocjacja kwasów tlenowych w roztworach wodnych .

    Korzystając z informacji zawartych w e‑materiale i podręczniku książkowym, każda grupa zapoznaje się z materiałem w ramach swojego tematu. Opracowuje go, wszyscy uczniowie w grupie dyskutują, tłumaczą sobie nawzajem niezrozumiałe kwestie oraz się wspólnie uczą. Nauczyciel sprawdza, uzupełnia, ewentualnie wyjaśnia trudniejsze zagadnienia.

  1. Na umówiony znak, uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znaleźli się eksperci z wszystkich pozostałych grup.

  2. Eksperci kolejno relacjonują to, czego nauczyli się w swoich pierwotnych grupach, czyli ekspert I grupy uczy pozostałych tego, czego się nauczył sam przed chwilą, po czym do głosu przechodzi ekspert grupy II, ekspert grupy III i ekspert IV grupy. Uczący uczniowie przekazują wiedzę pozostałym, aż do wyczerpania materiału. Każda z grup w ten sposób zapoznaje się z całym materiałem przewidzianym do realizacji na danej jednostce lekcyjnej.

  3. Nauczyciel znów wskazje trzy inne osoby i prosi je o wytłumaczenie kolejno pojęć: reakcja utleniania‑redukcji, elektroliza, powinowactwo elektronowe. Jeśli dany uczeń nie potrafi odpowiedzieć, prowadzący wskazuje innego. Osoby, które dobrze odpowiedzą, dostają plusa z aktywności

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, w ramach podsumowania zdobytej wiedzy na dzisiejszej lekcji, grają w grę edukacyjną pt. „Ćwiczenie zapisu równań reakcji zachodzących podczas elektrolizy”, załączoną do e‑materiału. Uczniowie, którzy przejdą całą grę bezbłędnie, otrzymują oceny celujące.

  2. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Jak sądzicie, czego jeszcze musicie się nauczyć na temat reakcji zachodzących podczas procesu elektrolizy, żeby być zadowolonym ze swojej wiedzy i umiejętności?

Praca domowa:

  1. Praca z e‑ćwiczeniami – uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia w zakładce „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • arkusze papieru A3/A4;

  • flamastry i mazaki;

  • tradycyjne podręczniki.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Gra edukacyjna w formie quizu może zostać wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć i/lub podczas podsumowania materiału.