Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Obolewicz

Przedmiot: Język polski

Temat: Teatr i dramat romantyczny

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
7) określa przemiany konwencji i ich przenikanie się w utworach literackich; rozpoznaje odmiany synkretyzmu (rodzajowego, gatunkowego) oraz interpretuje jego znaczenie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje ewolucję przestrzeni teatralnej,

  • charakteryzuje cechy dramatu romantycznego,

  • poznaje historię teatru romantycznego w Polsce,

  • wskazuje podobieństwa i różnice między dramatem romantycznym a utworami dramatycznymi wcześniejszych epok.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Teatr i dramat romantyczny”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się ze schematem interaktywnym w e‑materiale i przypomnienie sobie tytułów i autorów polskich dramatów romantycznych. Poleca także, by uczniowie przeczytali informacje z bloku tekstowego.

  2. Nauczyciel przygotowuje fragmenty spektakli teatralnych: dramatów antycznych, szekspirowskich i polskich dramatów romantycznych (patrz: Materiały dodatkowe).

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od sprawdzenia, co uczniowie zapamiętali ze schematu interaktywnego. Prosi o wskazanie cech dramatu romantycznego oraz tytułów polskich dramatów romantycznych, które znają uczniowie.

  2. Nauczyciel poleca, by uczniowie wykonali polecenia 1 i 2 towarzyszące schematowi interaktywnemu, a następnie sprawdza poprawność odpowiedzi.

  3. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla kolejne fragmenty spektakli, nie podając ich tytułów. Zadaniem uczniów jest odpowiedź na pytania:
    1. Czy jest to dramat romantyczny, czy pochodzący z innej epoki (elżbietański, antyczny)? Co na to wskazuje?
    2. Czy w obejrzanym fragmencie można wskazać cechy dramatu romantycznego? Jakie?
    Uczniowie odpowiadają swobodnie, dyskutują, nauczyciel moderuje ich dyskusję.

Faza podsumowująca:

  1. W podsumowaniu lekcji nauczyciel prosi wybranego ucznia o wskazanie cech charakteryzujących polski dramat okresu romantyzmu.
    Może też poprosić uczniów o opinię na temat lekcji: W tej lekcji interesujące było...; W tej lekcji niepotrzebne było...

Praca domowa:

  1. W ramach zadania domowego uczniowie wykonują mapę myśli zawierającą najważniejsze informacje o dramacie romantycznym.

Materiały pomocnicze:

  • Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.

  • Stanisław Furmanik, O sztuce teatru, w: Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, Wrocław 1988.

  • Leokadia Kaczyńska, Jak prowadzić dialog z tekstem dramatycznym?, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.

  • Spektakle lub ich fragmenty dostępne w internecie:
    Król Edyp w reż. Laco Adamika; Wielka improwizacjaDziadów cz. III Adama Mickiewicza w wykonaniu Gustawa Holoubka; Kordian w reż. Jana Englerta, 1994; Makbet w reż. Andrzeja Wajdy (Ninateka).

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.