Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Teatr i dramat romantyczny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje ewolucję przestrzeni teatralnej,
charakteryzuje cechy dramatu romantycznego,
poznaje historię teatru romantycznego w Polsce,
wskazuje podobieństwa i różnice między dramatem romantycznym a utworami dramatycznymi wcześniejszych epok.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Teatr i dramat romantyczny”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się ze schematem interaktywnym w e‑materiale i przypomnienie sobie tytułów i autorów polskich dramatów romantycznych. Poleca także, by uczniowie przeczytali informacje z bloku tekstowego.
Nauczyciel przygotowuje fragmenty spektakli teatralnych: dramatów antycznych, szekspirowskich i polskich dramatów romantycznych (patrz: Materiały dodatkowe).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od sprawdzenia, co uczniowie zapamiętali ze schematu interaktywnego. Prosi o wskazanie cech dramatu romantycznego oraz tytułów polskich dramatów romantycznych, które znają uczniowie.
Nauczyciel poleca, by uczniowie wykonali polecenia 1 i 2 towarzyszące schematowi interaktywnemu, a następnie sprawdza poprawność odpowiedzi.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla kolejne fragmenty spektakli, nie podając ich tytułów. Zadaniem uczniów jest odpowiedź na pytania:
1. Czy jest to dramat romantyczny, czy pochodzący z innej epoki (elżbietański, antyczny)? Co na to wskazuje?
2. Czy w obejrzanym fragmencie można wskazać cechy dramatu romantycznego? Jakie?
Uczniowie odpowiadają swobodnie, dyskutują, nauczyciel moderuje ich dyskusję.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji nauczyciel prosi wybranego ucznia o wskazanie cech charakteryzujących polski dramat okresu romantyzmu.
Może też poprosić uczniów o opinię na temat lekcji: W tej lekcji interesujące było...; W tej lekcji niepotrzebne było...
Praca domowa:
W ramach zadania domowego uczniowie wykonują mapę myśli zawierającą najważniejsze informacje o dramacie romantycznym.
Materiały pomocnicze:
Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.
Stanisław Furmanik, O sztuce teatru, w: Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, Wrocław 1988.
Leokadia Kaczyńska, Jak prowadzić dialog z tekstem dramatycznym?, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Spektakle lub ich fragmenty dostępne w internecie:
Król Edyp w reż. Laco Adamika; Wielka improwizacja z Dziadów cz. III Adama Mickiewicza w wykonaniu Gustawa Holoubka; Kordian w reż. Jana Englerta, 1994; Makbet w reż. Andrzeja Wajdy (Ninateka).
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.