Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Daniewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: Chemia
Temat: Podobieństwa i różnice w budowie amin alifatycznych i aromatycznych.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy:
XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
3) wskazuje na różnice i podobieństwa w budowie metyloaminy i fenyloaminy (aniliny).
Zakres rozszerzony:
XVIII Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
3) wskazuje podobieństwa i różnice w budowie amin alifatycznych (np. metyloaminy) i amin aromatycznych (np. fenyloaminy (aniliny)).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje podobieństwa w budowie amin alifatycznych i amin aromatycznych;
opisuje różnice w budowie amin alifatycznych i amin aromatycznych;
na podstawie wzoru i nazwy systematycznej klasyfikuje daną substancję do amin alifatycznych lub amin aromatycznych.
Strategia nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
aplikacja Mentimeter
podręczniki.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: gdzie występują aminy w przyrodzie? Co wpływa na właściwości danej substancji? O jakim zapachu jest trimetyloamina występująca w tkankach zwierzęcych? Która amina jest stosowana do produkcji m.in. oranżu metylowego?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół podobieństw i różnic w budowie amin alifatycznych i aromatycznych. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z użyciem smartfonów/tabletów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i rozdaje arkusze papieru A4 i mazaki oraz modele kulkowe dwóch amin (jeden – aminy alifatycznej np.: metyloaminy, drugi – aminy aromatycznej np.: fenyloaminy). Zadaniem uczniów jest wskazanie podobieństw i różnic w budowie amin alifatycznych i aromatycznych na podstawie modeli kulkowych. Po minionym czasie, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, każda grupa podaje na forum po jednym podobieństwie, aż do wyczerpania odpowiedzi, a następnie w ten sam sposób omówienie różnic. Nauczyciel zapisuje na tablicy podobieństwa i różnice, weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i ewentualnie uzupełnia luki kompetencyjne.
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Każda z grup otrzymuje karteczkę z nazwami systematycznymi trzech amin (patrz materiały pomocnicze). Ich zadaniem jest przedstawienie wzorów półstrukturalnych oraz ocena i zadecydowanie, do której grupy (aminy alifatyczne/aminy aromatyczne) można zaliczyć wybraną aminę.
Nauczyciel uczniów odwołuje do grafiki interaktywnej. Uczniowie pracują w parach i wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Przykładowe pytanie skierowane do uczniów:
Jakie wskażesz podobieństwa w budowie amin alifatycznych i amin aromatycznych?
Jakie wskażesz różnice w budowie amin alifatycznych i amin aromatycznych?
Czy benzyloamina należy do amin alifatycznych czy aromatycznych?
Czy fenyloamina należy do amin alifatycznych czy aromatycznych?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Czego dziś się nauczyłem/łam...
Co było dla mnie łatwe...
Co sprawiło mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystany przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji lub przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Medium może być również wykorzystane podczas odrabiania zadania domowego.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie wskażesz podobieństwa w budowie amin alifatycznych i amin aromatycznych?
Jakie wskażesz różnice w budowie amin alifatycznych i amin aromatycznych?
Czy benzyloamina należy do amin alifatycznych czy aromatycznych?
Czy fenyloamina należy do amin alifatycznych czy aromatycznych?
2. Nauczyciel przygotowuje:
mazaki;
arkusze papieru (A4/ A3);
modele kulkowe dwóch amin (pierwszy aminy alifatycznej np.: metyloamina, drugi aminy aromatycznej np.: fenyloamina);
kartki z nazwami amin dla każdej grupy:
I grupa: propano‑1-amina; cyklopentanoamina; benzeno‑1,2,5‑triamina;
II grupa: propano‑1,3‑diamina; difenyloamina; dimetanoamina;
III grupa: fenyloamina; trimetanoamina; N‑etylopropanoamina;
IV grupa: pentano‑3-amina; pentano‑1-amina; 2‑fenyloetyloamina;
V grupa: cykloheksanoamina; etano‑1,2‑diamina; 2‑metylobenzenoamina;
VI grupa: etanoamina; fenyloamina; trietyloamina;
VII grupa: trifenyloamina; dicykloheksylamina; propano‑1,3‑diamina;
VIII grupa: cykloheksano‑1,3‑diamina; benzeno‑1,4‑diamina; metanoamina.