Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Styl publicystyczny w wybranych gatunkach prasowych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
3) rozpoznaje specyfikę tekstów publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), retorycznych (przemówienie, laudacja, homilia), popularnonaukowych i naukowych (rozprawa); wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; rozpoznaje środki językowe i ich funkcje zastosowane w tekstach; odczytuje informacje i przekazy jawne i ukryte; rozróżnia odpowiedzi właściwe i unikowe;
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
5) posługuje się różnymi odmianami polszczyzny w zależności od sytuacji komunikacyjnej;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
2) wykorzystuje składniowo‑znaczeniowy charakter interpunkcji do uwypuklenia sensów redagowanego przez siebie tekstu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wymieni cechy najważniejszych gatunków publicystycznych;

  • sformułuje wnioski dotyczące stylu publicystycznego;

  • zredaguje tekst, uwzględniając styl publicystyczny.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: Styl publicystyczny w wybranych gatunkach prasowych.

  2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda z nich analizuje schemat interaktywny związany z wybranymi gatunkami publicystycznymi. Następnie uczestnicy zajęć analizują fragmenty tekstów zamieszczonych w multimedium i przeprowadzają wspólnie w klasie dyskusję na temat cech stylu danego gatunku. Na zakończenie pracy tworzą wspólną notatkę ukazującą, jakie elementy są dla wspólne dla wszystkich omówionych gatunków.

  2. Nauczyciel odtwarza audiobook. Uczniowie w parach wykonują polecenia zamieszczone w tej sekcji.

  3. Sformułowanie wniosków.
    a. Styl publicystyczny jest zróżnicowany.
    b. W stylu tym:
    - muszą występować terminy fachowe;
    - składnia powinna być możliwie prosta i logiczna;
    - publicysta powinien dbać ciągle o komunikatywność i aktualność;
    - unika się zarówno udziwnień, estetyzacji, wieloznaczności właściwych literaturze, jak i hermetyzmu typowego dla nauki;
    - poprzez styl i gatunki publicystyczne dziennikarstwo najściślej wiąże się z literaturą.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w kilkuosobowych grupach redagują krótki tekst, na dowolny temat, uwzględniając styl publicystyczny.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 i 2 z sekcji „Schemat interaktywny”.

Materiały pomocnicze:

  • A. Kaliszewki, K. Wolny‑Zmorzyński,, W. Furman, Gatunki dziennikarskie, Warszawa 2009.

  • Dziennikarstwo i świat mediów, pod. red. Zbigniewa Bauera i Edwarda Chudzińskiego, Kraków 2004.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat interaktywny” do podsumowania lekcji.