Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Styl publicystyczny w wybranych gatunkach prasowych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymieni cechy najważniejszych gatunków publicystycznych;
sformułuje wnioski dotyczące stylu publicystycznego;
zredaguje tekst, uwzględniając styl publicystyczny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: Styl publicystyczny w wybranych gatunkach prasowych.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda z nich analizuje schemat interaktywny związany z wybranymi gatunkami publicystycznymi. Następnie uczestnicy zajęć analizują fragmenty tekstów zamieszczonych w multimedium i przeprowadzają wspólnie w klasie dyskusję na temat cech stylu danego gatunku. Na zakończenie pracy tworzą wspólną notatkę ukazującą, jakie elementy są dla wspólne dla wszystkich omówionych gatunków.
Nauczyciel odtwarza audiobook. Uczniowie w parach wykonują polecenia zamieszczone w tej sekcji.
Sformułowanie wniosków.
a. Styl publicystyczny jest zróżnicowany.
b. W stylu tym:
- muszą występować terminy fachowe;
- składnia powinna być możliwie prosta i logiczna;
- publicysta powinien dbać ciągle o komunikatywność i aktualność;
- unika się zarówno udziwnień, estetyzacji, wieloznaczności właściwych literaturze, jak i hermetyzmu typowego dla nauki;
- poprzez styl i gatunki publicystyczne dziennikarstwo najściślej wiąże się z literaturą.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w kilkuosobowych grupach redagują krótki tekst, na dowolny temat, uwzględniając styl publicystyczny.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 i 2 z sekcji „Schemat interaktywny”.
Materiały pomocnicze:
A. Kaliszewki, K. Wolny‑Zmorzyński,, W. Furman, Gatunki dziennikarskie, Warszawa 2009.
Dziennikarstwo i świat mediów, pod. red. Zbigniewa Bauera i Edwarda Chudzińskiego, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat interaktywny” do podsumowania lekcji.