Imię i nazwisko autora: Beata Rusek

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język niemiecki)

Temat zajęć: Eine Fahrkarte nach Hamburg, bitte!/Poproszę bilet do Hamburga!

Poziom edukacyjny: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność prowadzenia rozmowy przy okienku biletowym oraz zapoznanie się z możliwościami zakupu biletu kolejowego online.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
15) dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje komunikowania się w języku obcym;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • uzyskuje informacje dotyczące  możliwości zakupu biletów kolejowych;

  • wyjaśnia, jak kupić bilet kolejowy online;

  • prowadzi rozmowę przy okienku biletowym, zadaje właściwe pytania i udziela odpowiedzi.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • wykonuje zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, grupowanie ich w różne kategorie;

  • rozumienie informacji, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej – notowanie, zaznaczanie, wypisywanie, ponowne organizowanie treści;

  • współpraca z innymi osobami.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • metody aktywizujące: burza mózgów, asocjogram, mapa myśli, zagadki grupowe, Klassenspaziergang;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zawiesza na tablicy zdjęcie z dworca kolejowego, sprzed kasy biletowej i prosi uczniów o zapisanie słów lub zwrotów, które kojarzą im się z taką sytuacją.

  • Nauczyciel inicjuje rozmowę, zadając wybranym uczniom pytania: Wie oft reist du mit dem Zug? Mit wem? Wer kauft dann die Fahrkarten? Kaufst du die Fahrkarten direkt vor der Reise oder früher? Kaufst du Fahrkarten auf dem Bahnhof am Fahrkartenschalter oder buchst du sie lieber online?

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie przyglądają się infografice w części Przeczytaj. Próbują w parach opisać kolejne kroki zakupu biletu kolejowego on‑line na podstawie zaprezentowanych w infografice informacji, a następnie przyporządkowują właściwe fragmenty tekstu (A‑F) odpowiednim krokom zakupu biletu kolejowego on‑line (1‑6) - Übung 1 w części Przeczytaj. Nauczyciel odczytuje zdania z Übung 2 w części Przeczytaj, a uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie, czy zdanie jest zgodne, badź nie dotyczy informacji zawartych w tekście. Uczniowie pracując ponownie w parach porządkują kolejne kroki zakupu biletu kolejowego on‑line (Übung 3 w części Przeczytaj).

  • Uczniowie oglądają animację i rozwiązują Übung 1 w części Multimedium (richtig oder falsch).

  • Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę z podziałem na Kunde oraz Verkäufer.

  • Każdy uczeń dostaje karteczkę, na której znajduje się jedno pytanie lub zdanie z Übung 2 w sekcji Animacja 2D. Uczniowie podchodzą do tablicy i przyczepiają swoją kartkę po właściwej stronie tabeli.

  • W kolejnym kroku każdy uczeń otrzymuje karteczkę z pytaniem lub odpowiedzią z Übung 3 w sekcji Animacja 2D. Uczniowie chodzą po klasie i czytają sobie wzajemnie teksty na swoich karteczkach. Zadaniem uczniów jest znalezienie w klasie osoby, która ma pasujące pytanie do jego odpowiedzi lub pasującą odpowiedź do jego pytania. W ten sposób uczniowie dobierają się w pary.

  • W tych parach siadają do stolików, gdzie czekają na nich koperty. W kopertach znajduje się pocięty na kawałki dialog (Aufgabe 4, część Sprawdź się). Zadaniem uczniów jest ułożenie dialogu w logicznej kolejności. Wybrana para odczytuje swój dialog, pozostali uczniowie sprawdzają poprawność.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie pracują dalej w tych samych parach: wstawiają w luki wyrazowe właściwe czasowniki (Aufgabe 5, część Sprawdź się) oraz uzupełniają brakujące informacje na podstawie tablicy odjazdów pociągu (Aufgabe 6 w części Sprawdź się).

Praca domowa:

Uczniowie uzupełniają brakujące pytania w dialogu (Aufgabe 7 w części Sprawdź się). oraz piszą dokończenie e‑maila na temat zakupu biletów kolejowych on‑line (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne możliwości zastosowania Animacji 2D:

  • przed lekcją: uczniowie zapoznają się z funkcjonalnością różnych dostępnych aplikacji do zakupów biletów kolejowych  on‑line i przygotowują krótki opis wybranej aplikacji, zwracając uwagę na jej fukcjonalność;

  • w trakcie lekcji: uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób odnaleźć odpowiedzi na pytania zadane w Animacji 2D przez Klaudię w wybranej aplikacji do zakupu biletów kolejowych;

  • po lekcji: wykorzystanie do utrwalenie słownictwa związanego z tematem lekcji, uczniowie losują przygotowane przez nauczyciela na karteczkach miasto w Niemczech oraz datę, kiedy do tego miejsca mają dotrzeć, za pomocą stron internetowych przewoźników kolejowych przygotowują plan podróży.