Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Plastyczność fenotypów i norma reakcji

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Genetyka klasyczna.
2. Zmienność organizmów. Uczeń:
1) opisuje zmienność jako różnorodność fenotypową osobników w populacji;
3) wyjaśnia, na przykładach, wpływ czynników środowiska na plastyczność fenotypów;
4) rozróżnia ciągłą i nieciągłą zmienność cechy;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIV. Genetyka klasyczna.
2. Zmienność organizmów. Uczeń:
1) opisuje zmienność jako różnorodność fenotypową osobników w populacji;
3) wyjaśnia na przykładach wpływ czynników środowiska na plastyczność fenotypów;
4) rozróżnia ciągłą i nieciągłą zmienność cechy; wyjaśnia genetyczne podłoże tych zmienności;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz zjawisko zmienności środowiskowej.

  • Wyjaśnisz na przykładach, czym jest norma reakcji genotypu.

  • Opiszesz zmienność jako różnorodność fenotypową osobników w populacji.

  • Wyjaśnisz na konkretnych przykładach wpływ czynników środowiska na plastyczność fenotypów.

  • Wskażesz przykłady plastyczności fenotypowej u roślin, zwierząt i człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • rozmowa kierowana;

  • praca z tekstem;

  • symulacja interaktywna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
    – Czym jest plastyczność fenotypowa?
    – Jakie przykłady plastyczności fenotypów można zaobserwować u roślin, a jakie u zwierząt, w tym również u człowieka?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie dobierają się losowo w pary, w których zadają pytania drugiej osobie i odpowiadają na zadane przez nią pytania.

  2. Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Uczniowie, zmieniając czynniki środowiskowe w symulacji, sprawdzają plastyczność fenotypową i normę reakcji genotypu hortensji, grążela żółtego i ryby z rodzaju Fundulus. Wybrane osoby przedstawiają swoje spostrzeżenia.

  3. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 1 („Wyjaśnij przyczynę zmiany barwy, uwzględniając rolę i właściwości antocyjanów”) i polecenie nr 2 („Wykaż przystosowanie kształtu liści do warunków środowiska”). Uczniowie porównują swoje odpowiedzi z inną, najbliżej siedzącą parą.

  4. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, jakie znaczenie przystosowawcze ma wykształcenie skrzydeł u opisanego gatunku mszyc) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

  2. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Multimedium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.