Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Powstawanie wiatru fenowego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

  1. wyjaśnia na przykładach genezę wiatrów stałych, okresowych oraz lokalnych i określa ich znaczenie dla przebiegu pogody.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, w jaki sposób powstaje wiatr fenowy,

  • wskazuje na mapie Polski występowanie wiatru halnego,

  • oblicza gradient suchoadiabatyczny i wilgotnoadiabatyczny.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody i techniki nauczania: ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja, mapa myśli

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica, mapa Polski, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

A. Woś, Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie przez nauczyciela różnych rodzajów wiatrów (stałe, okresowe, lokalne).

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: co wiecie na temat powstawania wiatru fenowego? Wybrany uczeń lub uczennica zapisuje propozycje na tablicy, tworząc mapę myśli. Pozostali uczniowie mogą zgłaszać swoje propozycje i uzupełnienia.

  • Korzystając ze schematu powstawania wiatru fenowego (znajdującego się w e‑podręczniku) i odnosząc się do treści utworzonej na tablicy mapy myśli, uczniowie wyjaśniają sposób powstawania fenu. Chętny uczeń wskazuje na mapie Polski i Europy miejsca występowania wiatru fenowego. Korzystając z materiału źródłowego, podaje jego nazwy lokalne w różnych częściach świata.

  • Nauczyciel czyta polecenie z sekcji „Animacja 3D” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia.

  • Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1–8, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i wykonaniem poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich przygotowanie do lekcji, możliwości i zaangażowanie.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

  • Wyjaśnij, jak wpływa wielkość bariery orograficznej na zmianę temperatury powietrza pomiędzy stroną dowietrzną i zawietrzną stoku. 

  • Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej treści omawianych podczas lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja 3D może zostać wykorzystana przy powtórzeniu wiedzy z działu dotyczącego wiatrów stałych, okresowych i lokalnych (zakres rozszerzony: III. 3), a także przy realizacji tematu „Zmiany temperatury powietrza przy przejściu wiatru halnego”. Animacja 3D może zostać wykorzystana także podczas lekcji dotyczącej czynników kształtujących pogodę (zakres podstawowy: III. 1).