Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.2.4
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Das intelligente Haus – unsere Zukunft oder bereits Gegenwart?/ Inteligentny dom – nasza przyszłość czy już teraźniejszość?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Wyrażanie swoich preferencji i wypowiadanie się na temat innowacji informatyczno‑technologicznych stosowanych przy wyposażaniu domów.
Cele szczegółowe lekcji
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymienia zalety inteligentnych domów;
podaje przykłady zastosowania inteligentnej techniki w domu;
przedstawia swoją opinię na temat przydatności różnych inteligentnych rozwiązań.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
odczuwa radość z możliwości stworzenia swojej pracy domowej w sposób, jaki mu odpowiada;
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie, używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdania ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym (np. j. angielskim), tłumaczenie słów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego) i domyślanie się treści w języku niemieckim.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne,
konstruktywizm,
podająca: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem,
aktywizująca: skrzynka pytań,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
skrzynka pytań,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat zastosowania nowoczesnych technologii w życiu codziennym.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu. Nauczyciel ukierunkowuje tworzenie listy wyrazów/pojęć przez uczniów tak, aby pojawiły się słowa klucze.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat wizji domu przyszłości zaprojektowanego w myśl idei Smarthome.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1–2 w części Przeczytaj. Uczniowie najpierw indywidualnie rozwiązują zadania (wskazują prawidłową odpowiedź, łączą pytania z odpowiedziami), a następnie porównują swoje odpowiedzi.
Nauczyciel prosi uczniów o dokładne przyjrzenie się ilustracji interaktywnej. Następnie uczniowie łączą się w pary. Zadaniem każdej pary jest sporządzenie własnej mapy pojęć, na podstawie której każda para opowie o inteligentnym domu, korzystając z ikonek z ilustracji interaktywnej. Główne pojęcia mapy pojęć powinny odpowiadać legendzie ilustracji interaktywnej. Nauczyciel notuje je również na tablicy.
Pierwsza para podaje zapisane pojęcia, a kolejne pary dodają wyłącznie te nieuwzględnione wcześniej. Nauczyciel zapisuje je na tablicy. Nauczyciel może również dopisać własne pojęcia, które uzna za istotne dla zrozumienia treści ilustracji.
Uczniowie zapoznają się z treścią ilustracji, czytają i słuchają informacji, a następnie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści ilustracji, wykorzystując do tego ćwiczenia w części Ilustracja interaktywna: wskazują poprawne odpowiedzi (Übung 1), dopasowują nagrania do wypowiedzi (Übung 2).
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią Übung 4 w części Ilustracja interaktywna. Wybrani uczniowie prezentują (na forum klasy) dwie szczególnie przydatne funkcje inteligentnego domu i uzasadniają swój wybór.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi opowiadają o swoich preferencjach dotyczących innowacji informatyczno‑technologicznych stosowanych przy wyposażaniu mieszkań/domów.
Na zakończenie lekcji w ramach podsumowania nauczyciel stosuje metodę aktywizującą „skrzynkę pytań”. Nauczyciel umieszcza w pudełku kartki z pytaniami dotyczącymi omawianego tematu. Uczniowie podchodzą i losują karteczki, a następnie udzielają odpowiedzi. Metodę można wzbogacić o element rywalizacji – klasę podzielić na 2‑3 grupy, które będą otrzymywały punkty za poprawnie udzielone odpowiedzi.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczniowie realizują polecenie do Aufgabe 8 – wypowiadają się pisemnie, pisząc e‑mail na wskazany temat.
Jako urozmaicenie pracy domowej uczniowie mogą stworzyć indywidualny projekt inteligentnego, w pełni zautomatyzowanego domu – Mein Haus der Zukunft – i przedstawić go w formie prezentacji na kolejnych zajęciach.
Alternatywnie uczniowie mogą w ramach pracy domowej przygotować wpis na blog na temat wyższości jednej z form mieszkania: nowoczesnego (zautomatyzowanego) domu XXI wieku nad tradycyjną formą domu/mieszkania lub odwrotnie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie przygotowują galerię zdjęć do tematu Smarthome.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie dyskutują na temat nowości technologicznych, teleinformatycznych, w tym informatycznych i z branży IT. Uczniowie opisują zdjęcia, wypowiadają się na temat urządzeń, które chcieliby posiadać.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują quiz w formie online obejmujący słownictwo i zwroty z lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0