Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Tablice wielowymiarowe w języku Java
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz i uporządkujesz informacje o tablicach.
Przeanalizujesz, jak tworzyć oraz przetwarzać tablice dwuwymiarowe w języku Java.
Stworzysz własne programy korzystające z tablic dwuwymiarowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Tablice wielowymiarowe w języku Java”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” (bez Problemu 1 oraz Polecenia 1).
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie najważniejszych informacji dotyczących tablic wielowymiarowych.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba przypomina najważniejsze informacje dotyczące tablic wielowymiarowych.
Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Jeśli jest ono niewystarczające prosi wybrane osoby o przedstawienie najważniejszych informacji z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w parach rozwiązują Problem 1 z sekcji „Przeczytaj”. Zapisują propozycję rozwiązania, następnie chętna lub wybrana osoba prezentuje swój program. Uczniowie zapoznają się z rozwiązaniem zaprezentowanym w filmie.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Animacja”. Uczniowie w parach zapoznają się z Poleceniem 1. W parach przygotowują propozycję rozwiązania. Chętne lub wybrane pary przedstawiają swoją propozycję rozwiązania. Uczniowie zapoznają się z pierwszą prezentacją.
Praca z multimedium. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z Poleceniem 2. Przygotowują propozycję rozwiązania. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoją propozycję rozwiązania. Uczniowie zapoznają się z drugą prezentacją.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują Ćwiczenia 1–3 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia z programowania w Javie, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia 3 i 4 z sekcji „Animacja”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Animacja”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.