Autorka e‑materiału: Żaneta Mucharska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: How to Save Energy? / Jak oszczędzać energię?

Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, I.13, II.5, III.4, V.1, VII.3, VII.8, VII.9, VIII.1, X, XI

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo dotyczące oszczędzania energii.

  2. Uczeń opisuje różne metody oszczędzania energii.

  3. Uczeń wyraża i uzasadnia opinię na temat tego, która z metod oszczędzania energii jest najskuteczniejsza.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje świadomość potrzeby oszczędzania energii.

  2. Uczeń rozwija postawę odpowiedzialności za środowisko.

  3. Uczeń rozwija wiedzę na temat sposobów oszczędzania energii.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, błąd jako narzędzie doskonalenia)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie (Przeczytaj) i zadaje uczniom pytanie: What does the picture show? Do you save energy? How? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach dalszego przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nauczyciel może zaproponować uczniom przetłumaczenie i zredagowanie sloganów z ćwiczenia w języku polskim.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst How to Save Energy (Przeczytaj) i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na cytaty z tekstu.

  2. Uczniowie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy i uzasadniają odpowiednimi fragmentami z tekstu.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach i ustnie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj): What kind of green energy do you know? Is it popular in your region? Po zakończeniu rozmów wskazani uczniowie prezentują odpowiedzi na forum klasy, dbając o odpowiednią wymowę słów.

  4. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Wskazane osoby odczytują odpowiedzi pełnymi zdaniami na forum klasy.

  6. Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna), a następnie ponownie słuchają nagrań w celu sprawdzenia odpowiedzi. Na koniec chętni odczytują odpowiedzi pełnymi zdaniami.

  7. Uczniowie w parach realizują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna): What advice would you give to your friend who wants to start saving energy? Wykonują ćwiczenie w formie krótkich scenek, w których jedna osoba prosi o radę na temat oszczędzania energii, a druga udziela porad, posiłkując się informacjami i słownictwem z ilustracji i tekstu How to Save Energy. Zamieniają się rolami, tak aby każdy miał okazję zastosować słownictwo z materiału. Na koniec wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie prezentują dialogi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Samodzielnie lub w parach uczniowie wykonują Exercise 4 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nauczyciel może w tym miejscu zwrócić uwagę uczniów na słowo economical i podkreślić/wyjaśnić różnicę pomiędzy economicaleconomic.

  2. Uczniowie, pracując w małych grupach, ustnie odpowiadają na pytanie z Exercise 7 (Sprawdź się): Why should we save energy? Przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy wypowiedzi kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–3 oraz 56 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have decided to start saving energy in your house. In an email to your friend from England:

  • inform why you have decided to save energy;

  • describe what you do to save energy;

  • explain why people should save energy.

Write your email of 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie układają listę sześciu pytań na temat informacji z ilustracji interaktywnej. Następnie w parach zadają pytania partnerowi/partnerce, których zadaniem jest udzielenie odpowiedzi.