Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.1.4
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Wie ist dein Hund? / Jaki jest twój pies?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania zwierząt
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat zwierząt domowych uczniów. | plenum | 15 min | |
Uczniowie przyglądają się ilustracji i opisują, jak wyglądają kot Liny i pies Sophie (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Uczniowie słuchają dialogu, starając się zapamiętać, jak nazywają się zwierzęta domowe dziewczynek. | |||
Uczniowie słuchają i powtarzają pełne zdania z dialogu. | chór indywidualnie | ||
Nauczyciel tłumaczy uczniom, że aby uniknąć powtórzeń, rzeczowniki można zastąpić w wypowiedzi zaimkami (er/sie). Uczniowie przyglądają się ilustracjom (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | plenum | W toku tłumaczenia nauczyciel nie posługuje się określeniem zaimek, tylko leksykalnym znaczeniem: on, ona. | |
Uczniowie ponownie słuchają dialogu. Następnie wspólnie z nauczycielem decydują, które informacje dotyczą kota, a które psa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, w jaki sposób można zapytać o wygląd psa lub kota. Uczniowie powtarzają zdania: Wie ist deine Katze? Wie ist dein Hund? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel pyta uczniów, czy kiedykolwiek byli na wystawie psów albo kotów. Prosi o podzielenie się spostrzeżeniami. | plenum | 15 min | |
Następnie pyta uczniów, czy znają zabawę „Widzę coś, czego ty nie widzisz, i to jest…” oraz czy domyślają się, na czym może polegać ta gra. | |||
Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium). | |||
Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie decydują, czy to te same kolory. Odpowiadają: ja! lub nein! | |||
Uczniowie układają puzzle, a następnie informują, kogo widzą na zdjęciu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | praca w grupach | zdjęcie psa i kota w formie puzzli | |
Uczniowie jeszcze raz oglądają animację. Następnie wybierają przymiotniki opisujące wielkość oraz kolor psów i kotów, które Ben i Lea widzieli na wystawie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie słuchają dialogu. Rysują psa i kota zgodnie z usłyszanym opisem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). W parach dyskutują, jak mają wyglądać zwierzaki. | praca w parach | 15 min | rysunki psów i kotów |
Uczniowie wybierają zdjęcie psa lub kota, a następnie wymyślają dla niego imię oraz opisują jego wygląd. | praca indywidualna | Można spróbować powtórzyć - na podstawie zdjęć - grę z animacji (dzieci nie pokazują kolegom wylosowanego zdjęcia, tylko opisują przedstawione na nim zwierzę, a koledzy zgadują, o jakie zwierzę chodzi). | |
Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel rzuca piłkę do wybranego ucznia i zadaje mu pytanie, jak wygląda jego pies lub kot. Uczeń odpowiada oraz pokazuje klasie zdjęcie zwierzęcia, które wybrał. Następnie rzuca piłkę do wybranego ucznia i pyta go, jak wygląda jego zwierzę. | plenum | piłka | |
Praca domowa: Uczniowie przygotowują prezentację o swoim pupilu. Przygotowują plakat ze zdjęciem lub rysunkiem czworonoga oraz jego krótki opis. Uczniowie, którzy nie mają psa ani kota, mogą narysować i opisać wymarzonego czworonoga. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat zwierząt domowych uczniów.
plenum
15 min
Uczniowie przyglądają się ilustracji i opisują, jak wyglądają kot Liny i pies Sophie (e‑materiał: Przeczytaj).
Uczniowie słuchają dialogu, starając się zapamiętać, jak nazywają się zwierzęta domowe dziewczynek.
Uczniowie słuchają i powtarzają pełne zdania z dialogu.
chór indywidualnie
Nauczyciel tłumaczy uczniom, że aby uniknąć powtórzeń, rzeczowniki można zastąpić w wypowiedzi zaimkami (er/sie). Uczniowie przyglądają się ilustracjom (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
plenum
W toku tłumaczenia nauczyciel nie posługuje się określeniem zaimek, tylko leksykalnym znaczeniem: on, ona.
Uczniowie ponownie słuchają dialogu. Następnie wspólnie z nauczycielem decydują, które informacje dotyczą kota, a które psa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, w jaki sposób można zapytać o wygląd psa lub kota. Uczniowie powtarzają zdania: Wie ist deine Katze? Wie ist dein Hund? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, czy kiedykolwiek byli na wystawie psów albo kotów. Prosi o podzielenie się spostrzeżeniami.
plenum
15 min
Następnie pyta uczniów, czy znają zabawę „Widzę coś, czego ty nie widzisz, i to jest…” oraz czy domyślają się, na czym może polegać ta gra.
Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium).
Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie decydują, czy to te same kolory. Odpowiadają: ja! lub nein!
Uczniowie układają puzzle, a następnie informują, kogo widzą na zdjęciu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
praca w grupach
zdjęcie psa i kota w formie puzzli
Uczniowie jeszcze raz oglądają animację. Następnie wybierają przymiotniki opisujące wielkość oraz kolor psów i kotów, które Ben i Lea widzieli na wystawie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
Faza podsumowująca
Uczniowie słuchają dialogu. Rysują psa i kota zgodnie z usłyszanym opisem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). W parach dyskutują, jak mają wyglądać zwierzaki.
praca w parach
15 min
rysunki psów i kotów
Uczniowie wybierają zdjęcie psa lub kota, a następnie wymyślają dla niego imię oraz opisują jego wygląd.
praca indywidualna
Można spróbować powtórzyć - na podstawie zdjęć - grę z animacji (dzieci nie pokazują kolegom wylosowanego zdjęcia, tylko opisują przedstawione na nim zwierzę, a koledzy zgadują, o jakie zwierzę chodzi).
Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel rzuca piłkę do wybranego ucznia i zadaje mu pytanie, jak wygląda jego pies lub kot. Uczeń odpowiada oraz pokazuje klasie zdjęcie zwierzęcia, które wybrał. Następnie rzuca piłkę do wybranego ucznia i pyta go, jak wygląda jego zwierzę.
plenum
piłka
Praca domowa: Uczniowie przygotowują prezentację o swoim pupilu. Przygotowują plakat ze zdjęciem lub rysunkiem czworonoga oraz jego krótki opis. Uczniowie, którzy nie mają psa ani kota, mogą narysować i opisać wymarzonego czworonoga.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0