Numer e‑materiału: 1.2.1.4
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Wie ist dein Hund? / Jaki jest twój pies?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania zwierząt

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
12) przyroda wokół mnie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
4) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • stosuje pytanie o wygląd kota i psa;

  • opisuje wygląd kota i psa.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

A. metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera.

B. techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • praca z plikiem audio;

  • dyskusja;

  • zabawa w pytanie‑odpowiedź (przy użyciu piłki).

C. formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik animacja);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • zdjęcie psa i kota w formie puzzli;

  • zdjęcia psów i kotów.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: animacja

Animacja może zostać odtworzona bez dźwięku i uczniowie mogą podkładać głosy. Dzięki animacji można utrwalać i powtarzać materiał leksykalny.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat zwierząt domowych uczniów.

plenum

15 min

Uczniowie przyglądają się ilustracji i opisują, jak wyglądają kot Liny i pies Sophie (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie słuchają dialogu, starając się zapamiętać, jak nazywają się zwierzęta domowe dziewczynek.

Uczniowie słuchają i powtarzają pełne zdania z dialogu.

chór indywidualnie

Nauczyciel tłumaczy uczniom, że aby uniknąć powtórzeń, rzeczowniki można zastąpić w wypowiedzi zaimkami (er/sie). Uczniowie przyglądają się ilustracjom (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

W toku tłumaczenia nauczyciel nie posługuje się określeniem zaimek, tylko leksykalnym znaczeniem: on, ona. 

Uczniowie ponownie słuchają dialogu. Następnie wspólnie z nauczycielem decydują, które informacje dotyczą kota, a które psa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, w jaki sposób można zapytać o wygląd psa lub kota. Uczniowie powtarzają zdania: Wie ist deine Katze? Wie ist dein Hund? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, czy kiedykolwiek byli na wystawie psów albo kotów. Prosi o podzielenie się spostrzeżeniami.

plenum

15 min

Następnie pyta uczniów, czy znają zabawę „Widzę coś, czego ty nie widzisz, i to jest…” oraz czy domyślają się, na czym może polegać ta gra.

Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium).

Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie decydują, czy to te same kolory. Odpowiadają: ja! lub nein!

Uczniowie układają puzzle, a następnie informują, kogo widzą na zdjęciu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca w grupach

zdjęcie psa i kota w formie puzzli

Uczniowie jeszcze raz oglądają animację. Następnie wybierają przymiotniki opisujące wielkość oraz kolor psów i kotów, które Ben i Lea widzieli na wystawie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Faza podsumowująca

Uczniowie słuchają dialogu. Rysują psa i kota zgodnie z usłyszanym opisem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). W parach dyskutują, jak mają wyglądać zwierzaki.

praca w parach

15 min

rysunki psów i kotów

Uczniowie wybierają zdjęcie psa lub kota, a następnie wymyślają dla niego imię oraz opisują jego wygląd. 

praca indywidualna

Można spróbować powtórzyć - na podstawie zdjęć - grę z animacji (dzieci nie pokazują kolegom wylosowanego zdjęcia, tylko opisują przedstawione na nim zwierzę, a koledzy zgadują, o jakie zwierzę chodzi).

Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel rzuca piłkę do wybranego ucznia i zadaje mu pytanie, jak wygląda jego pies lub kot. Uczeń odpowiada oraz pokazuje klasie zdjęcie zwierzęcia, które wybrał. Następnie rzuca piłkę do wybranego ucznia i pyta go, jak wygląda jego zwierzę.

plenum

piłka

Praca domowa: Uczniowie przygotowują prezentację o swoim pupilu. Przygotowują plakat ze zdjęciem lub rysunkiem czworonoga oraz jego krótki opis. Uczniowie, którzy nie mają psa ani kota, mogą narysować i opisać wymarzonego czworonoga.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat zwierząt domowych uczniów.

plenum

15 min

Uczniowie przyglądają się ilustracji i opisują, jak wyglądają kot Liny i pies Sophie (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie słuchają dialogu, starając się zapamiętać, jak nazywają się zwierzęta domowe dziewczynek.

Uczniowie słuchają i powtarzają pełne zdania z dialogu.

chór indywidualnie

Nauczyciel tłumaczy uczniom, że aby uniknąć powtórzeń, rzeczowniki można zastąpić w wypowiedzi zaimkami (er/sie). Uczniowie przyglądają się ilustracjom (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

W toku tłumaczenia nauczyciel nie posługuje się określeniem zaimek, tylko leksykalnym znaczeniem: on, ona. 

Uczniowie ponownie słuchają dialogu. Następnie wspólnie z nauczycielem decydują, które informacje dotyczą kota, a które psa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, w jaki sposób można zapytać o wygląd psa lub kota. Uczniowie powtarzają zdania: Wie ist deine Katze? Wie ist dein Hund? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, czy kiedykolwiek byli na wystawie psów albo kotów. Prosi o podzielenie się spostrzeżeniami.

plenum

15 min

Następnie pyta uczniów, czy znają zabawę „Widzę coś, czego ty nie widzisz, i to jest…” oraz czy domyślają się, na czym może polegać ta gra.

Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium).

Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie decydują, czy to te same kolory. Odpowiadają: ja! lub nein!

Uczniowie układają puzzle, a następnie informują, kogo widzą na zdjęciu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca w grupach

zdjęcie psa i kota w formie puzzli

Uczniowie jeszcze raz oglądają animację. Następnie wybierają przymiotniki opisujące wielkość oraz kolor psów i kotów, które Ben i Lea widzieli na wystawie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Faza podsumowująca

Uczniowie słuchają dialogu. Rysują psa i kota zgodnie z usłyszanym opisem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). W parach dyskutują, jak mają wyglądać zwierzaki.

praca w parach

15 min

rysunki psów i kotów

Uczniowie wybierają zdjęcie psa lub kota, a następnie wymyślają dla niego imię oraz opisują jego wygląd. 

praca indywidualna

Można spróbować powtórzyć - na podstawie zdjęć - grę z animacji (dzieci nie pokazują kolegom wylosowanego zdjęcia, tylko opisują przedstawione na nim zwierzę, a koledzy zgadują, o jakie zwierzę chodzi).

Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel rzuca piłkę do wybranego ucznia i zadaje mu pytanie, jak wygląda jego pies lub kot. Uczeń odpowiada oraz pokazuje klasie zdjęcie zwierzęcia, które wybrał. Następnie rzuca piłkę do wybranego ucznia i pyta go, jak wygląda jego zwierzę.

plenum

piłka

Praca domowa: Uczniowie przygotowują prezentację o swoim pupilu. Przygotowują plakat ze zdjęciem lub rysunkiem czworonoga oraz jego krótki opis. Uczniowie, którzy nie mają psa ani kota, mogą narysować i opisać wymarzonego czworonoga.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec