Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.2.5
Imię i nazwisko autora lekcji: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Gibt es noch Tipis? / Czy istnieją jeszcze tipi?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat miejsca zamieszkania (dom i jego okolica).
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poda przykłady różnych typów domów,
wymieni cechy charakterystyczne różnych typów domów,
opisze wyjątkowe miejsce zamieszkania.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów,
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez przechodzenie na język ojczysty,
współpraca z innymi osobami (koleżankami i kolegami na tym samym poziomie języka niemieckiego).
Metody/techniki pracy:
podająca – pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnienie;
praktyczna – opowiadanie, pisanie wiadomości;
aktywizująca – gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i zadaje pytania: Wie heißen diese Häuser? Wo gibt es diese Häuser? Wer wohnt darin?
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji w tekście „Czy istnieją jeszcze tipi?” na temat różnych typów domów. Następnie prosi uczniów o odpowiedź na pytanie, Czy możesz wyobrazić sobie życie w tipi? Uczniowie wyrażają swoje zdanie, podając uzasadnienie.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel drukuje tekst „Indigene und ihre Häuser” i dzieli go na 3 części dotyczące Indian z północnego zachodu, Indian z południowego zachodu oraz Indian z północnego wschodu. Uczniowie opracowują swoje teksty z pomocą słownika.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu celem sprawdzenia jego rozumienia (Übung 1, Übung 2, Übung 3 w części Przeczytaj).
Uczniowie odkrywają znaczenie i zasady użycia konstrukcji es gibt w połączeniu z biernikiem. W tym celu nauczyciel rozpisuje na kartkach A4 dwa zdania: Wo gibt es hier eine Holzhütte? oraz In meinem Dorf gibt es einen Wigwam w taki sposób, aby na każdej kartce znalazł się tylko jeden wyraz. Uczniowie losują wyrazy i próbują ustawić się z wylosowanymi kartkami w taki sposób, aby powstały dwa zdania (metoda „lebendige Sätze”). Nauczyciel zwraca uwagę na miejsce czasownika geben w zdaniu, a następnie poleca przeczytanie Tipp zur Grammatik. Uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treścią mapy interaktywnej, a następnie wykonują Übung 1 i 2.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z części Sprawdź się (Aufgabe 1‑7).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie opracowują samodzielnie odpowiedź na pytanie: In welchem traditionellen Haus möchtest du wohnen? Warum? (bazując na wskazówkach do Aufgabe 8 z części Sprawdź się). Następnie uczniowie łączą się w pary i opowiadają sobie nawzajem, który dom by wybrali. Następnie raz jeszcze ma miejsce zmiana partnera. Zabawa kończy się, gdy każdy z uczniów opowiedział przynajmniej dwóm osobom, jaki dom wybrał i dlaczego oraz wysłuchał przynajmniej dwóch opowieści.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: Uczniowie zapoznają się z treścią mapy interaktywnej już przed lekcją i wykonują Übung 1 i 2 w tej części lekcji. Pozwoli to przeznaczyć więcej czasu na lekcji na tworzenie wypowiedzi ustnych.
w trakcie lekcji: Propozycja gry w kalambury rysunkowe, gdzie jedna grupa uczniów przedstawia różne typy domów za pomocą ilustracji, a druga zgaduje ich nazwy. Po około 2 minutach następuje zmiana grup.
po lekcji: Uczniowie piszą teksty (w formie papierowej, na chacie grupowym, ew. blogu szkolnym - o ile istnieje taka możliwość) na temat domu opisanego w mapie interaktywnej, który im się najbardziej podobał, a następnie wymieniają się tekstami i czytają je.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0