Imię i nazwisko autora: Magdalena Sieradz

Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)

Temat zajęć: Traumzimmer. Mein Zimmermein Reich/Pokój marzeń. Mój pokój – moje królestwo

Poziom edukacyjny, klasa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności opisywania, wyrażania swoich preferencji na temat wyglądu i wyposażenia pokoju marzeń oraz stosowania przyimków miejsca z celownikiem.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
8) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
4) przedstawia publicznie w języku obcym wcześniej przygotowany materiał, np. prezentację, film.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśni powody, dla których warto mieć swój własny pokój;

  • uzasadni swoje zdanie na temat wymarzonego pokoju;

  • opisze pokoje przedstawione na zdjęciach.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów,

  • słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: wyjaśnianie, praca z ilustracją interaktywną;

  • kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca w plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • tekst źródłowy podzielony na fragmenty,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • kartki z rzeczownikami złożonymi,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zawiesza na tablicy kartki z rzeczownikami złożonymi, dzieląc je na dwie części, np.: Privat- sphäre, Wand- schrank, Schreib- tisch, Arbeits- platz, Box- sack, Stifte- box, Hänge- matte, Sammel- figur. Następnie wyświetla ilustrację interaktywną, uczniowie pracując w parach definiują wybrane przedmioty znajdujące się na obrazku.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat statystyki oraz uzasadnienia psychologów, dlaczego dzieci i nastolatkowie powinni mieć własny pokój. Następnie pyta uczniów, jakie jest ich zdanie na ten temat.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel wyświetla zdjęcia pokoi Laury, Maxa, Jonasa, Lei z sekcji Ilustracja interaktywna Übung 2. Uczniowie słuchają nagrań i dopasowują do odpowiedniego zdjęcia.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy. Każda z grup otrzymuje fragment tekstu z sekcji Przeczytaj. Uczniowie analizują dany fragment, zadają do niego pytania, wyjaśniają słownictwo, następnie stworzone zostają nowe grupy, w ten sposób, aby w każdej były osoby, analizujące różne fragmenty tekstu. „Eksperci” poszczególnych fragmentów opowiadają o swoim fragmencie, wyjaśniają, odpowiadają na pytania koleżanek i kolegów;

  • Uczniowie wykonują polecenia do sekcji Ilustracja interaktywna:

  • Uczniowie dobierają się w grupy czteroosobowe. Następnie z zaprezentowanych zdjęć ćwiczenia trzeciego z sekcji Ilustracja interaktywna wybierają zdjęcie pokoju, który najbardziej im się podoba. Pracując w grupach uzasadniają krótko swój wybór i opowiadają, jak ten pokój jest urządzony.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne (krzyżówka z ilustracjami, wybieranie niepasującego słowa, wskazywanie poprawnej odpowiedzi, tłumaczenie zdań, uzupełnianie zdań synonimami słów podanych w nawiasach, wskazywanie par (memory).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie piszą w grupach zgłoszenie do udziału w programie, w którym uzasadniają dlaczego marzą o własnym pokoju oraz opisują wygląd i wyposażenie swojego wymarzonego pokoju, stosując nowo poznane słownictwo oraz przyimki z celownikiem.

d) Praca domowa:

Aufgabe 8 ma charakter podsumowujący. Ponieważ pisanie na lekcji zajmuje dużo czasu, warto to ćwiczenie zadać jako pracę domową.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, przygotowanie zdjęć własnego pokoju i/lub wymarzonego pokoju;

  • w trakcie lekcji: praca z materiałem wizualnym: ilustracja interaktywna, opis zdjęć. Nauczyciel może na podstawie materiału ćwiczeń i tekstu przygotować zadania do zabawy w escape room. Uczeń/grupa uczniów otrzymuje kartę z opisem sytuacji i planem mieszkania/domu. Wcielając się w rolę  osoby, która  wybiera się w podróż samolotem, poszukuje w mieszkaniu zagubionego biletu lotniczego. W klasie umieszczone są  w różnych miejscach wskazówki na zdjęciach pomieszczeń. Uczniowie opisują elementy wyposażenia, opisują atmosferę  miejsca, chwalą lub krytykują  elementy wystroju. Czas zabawy jest ograniczony (samolot odlatuje za dwie godziny), należy postępując od wskazówki do wskazówki i wykonując po drodze zadania  odnaleźć bilet. Równocześnie uczniowie zaznaczają  na planie mieszkania „przeszukane” miejsca i zamieszczają ich dokładny opis. Wygrywa grupa, która odnalazła bilet lub była najbliżej miejsca, w którym on się znajduje.

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia i utrwalenia słownictwa z zakresu „Pokój, wyposażenie, meble”, opis dwóch ilustracji  przed remontem i po remoncie. Można tu wykorzystać materiał  w stylu programu telewizyjnego spełniającego marzenia mieszkańców. Odpowiedź na pytanie: Was ist jetzt hier anders?

Wykaz źródeł:

  1. Magdalena Sieradz, Das eigene Zimmer – ein eigenes Reich, [na podstawie:] Das eigenes Zimmer – ein eigenes Reich wichtig für die Entwicklung und Privatsphäre des Jugendlichen, www.praxis‑jugendarbeit.de.