Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Nowe technologie - korzyści i zagrożenia

Grupa docelowa

szkoła podstawowa, klasa 8 / szkoła ponadgimnazjalna, klasa 1

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń opisuje wpływ nowych technologii i postępującej cyfryzacji na człowieka (w kontekście historycznym).

Kształtowane kompetencje ogólne:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • potrafi umiejscowić w czasie rewolucje przemysłowe,

  • umie opisać skutki rewolucji przemysłowej,

  • definiuje termin trzecia rewolucja przemysłowa,

  • zna podstawowe zagrożenia wynikające z korzystania z nowych technologii,

  • omawia podstawowe korzyści związane z rozwojem nowych technologii.

Metody/techniki kształcenia:

  • metody programowane: z użyciem multimediów;

  • metody problemowe: aktywizujące: dyskusja;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, praca z tekstem, praca z materiałem źródłowym;

  • metody podające: pogadanka, wykład

    .

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • zbiorowa

  • grupowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele zajęć.

W krótkiej pogadance wyjaśnia uczniom wyrażenie nowe technologie. Objaśnia, że na potrzeby lekcji tematyka zostanie zawężona do technologii cyfrowych, mobilnych i telekomunikacyjnych (ICT), a także służących im sprzętów, systemów oraz aplikacji. Do nowych technologii zaliczany jest internet ze wszystkimi portalami, stronami www i platformami społecznościowymi.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel informuje, że na lekcji uczniowie obejrzą film Nowe technologiekorzyści i zagrożenia. Zanim jednak to nastąpi, dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa wypisuje korzyści, a druga – szkody wynikające z korzystania z nowoczesnych technologii. Oba zespoły przedstawiają wyniki pracy i omawiają je z nauczycielem.

Uczniowie oglądają film do słów: Wszystko zależy od tego, jak będziemy je wykorzystywać. Poleca uczniom aby w trakcie projekcji zwrócili uwagę, czy w filmie pojawiają się korzyści lub zagrożenia, których oni nie uwzględnili.

Po projekcji filmu uczniowie wykonują ćwiczenia multimedialne o numerach 1 i 2, omawiają je wspólnie z nauczycielem.

Następnie nauczyciel informuje uczniów, że w kolejnej części filmu wysłuchają wypowiedzi eksperta, który przedstawi negatywny wpływ nowoczesnych technologii cyfrowych na człowieka. Zanim jednak to nastąpi, pyta, czy uczniowie wiedzą, co oznacza skrót ZUI. Jeśli nie, poleca im wyszukanie znaczenia skrótu w internecie. Gdy uczniowie znajdą odpowiednie informacje, nauczyciel prosi, aby opowiedzieli na pytanie: Czym objawia się zespół uzależnienia internetowego i jakie mogą być jego skutki? Uczniowie powinni podać przykłady.

Następnie nauczyciel wspomina o skutkach fizjologicznych, jeśli uczniowie do tej pory ich nie podali, prosi o wyszukanie ich w internecie.

Jako przykłady należy wymienić:

wady postawy, skrzywienia kręgosłupa, wady wzroku, uszkodzenia nerwów odpowiedzialnych za ruchy nadgarstka i dłoni;
1) zaburzenia wzroku – osoby często korzystające z komputera skarżą się na problemy ze wzrokiem;
2) zespół kanału nadgarstkowego, czasami zwany ciasnym nadgarstkiem; występuje przy długotrwałym, nieumiejętnym korzystaniu z klawiatury komputerowej, co może prowadzić do bolesnych skurczów mięśni, następnie do ucisku tętnicy promieniowej i łuków tętniczych dłoni, a co za tym idzie – niedokrwienia ręki na odcinku: nadgarstek – śródręcze – palce;
3) naprężenia mięśni pleców i karku, skrzywienie kręgosłupa; nieodpowiednie krzesło czy pozycja mogą być przyczyną skrzywień kręgosłupa;
4) przewlekłe bóle ramion, przedramion, przegubów i dłoni, których przyczyny mogą kumulować się, nie dając o sobie znać przez wiele lat;

Przed obejrzeniem kolejnego fragmentu filmowego, nauczyciel prosi aby tym razem uczniowie zwrócili uwagę na psychiczne i społeczne zagrożenia jakie niosą za sobą nowe technologie. Następnie uczniowie oglądają kolejny fragment filmu, do końca wypowiedzi eksperta oraz rozwiązują zadania oznaczone numerami 3 i 4. Po ich rozwiązaniu podają odpowiedzi i omawiają je wspólnie z nauczycielem.

Nauczyciel informuje uczniów, że druga część lekcji poświęcona będzie korzyściom, jakie wynikają z wykorzystywania nowych technologii. Zanim jednak zaprezentuje uczniom ostatni fragment filmowy, prosi o przypomnienie zadania, jakie uczniowie mieli wykonać przed lekcją. (Patrz komentarz do lekcji).

Nauczyciel metodą pogadanki utrwalającej prowadzi z uczniami rozmowę na temat rewolucji przemysłowych, ich wpływu na człowieka i roli postępu w dziejach ludzkości. Omawia zmiany, jakie wynikały z przemian gospodarczych – zarówno korzyści, jak i zagrożenia. Następnie prosi jednego z uczniów o wyjaśnienie terminu trzecia rewolucja przemysłowa.

W nawiązaniu do pogadanki nauczyciel wyjaśnia, że istnieje również termin czwarta rewolucja przemysłowa, objaśnia jego znaczenie, a następnie prosi uczniów, by w odniesieniu do wiedzy ogólnej, podali przykłady korzyści z postępujących zmian.

Następnie prezentuje uczniom ostatnią część filmu. Zadaniem uczniów jest zwrócenie uwagi na różne metody nauczania i chwilę refleksji, która metoda jest najczęściej stosowana w szkole, a która najbardziej by im odpowiadała.

Po projekcji filmu uczniowie rozwiązują i wspólnie z nauczycielem omawiają ćwiczenia 5‑7.

Faza podsumowująca:

W podsumowaniu lekcji uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne oznaczone numerami 8‑10 i wspólnie z nauczycielem je omawiają. Następnie nauczyciel wykorzystuje stronę Podsumowanie. Omawia z uczniami kolejne punkty oraz inicjuje pogadankę syntezującą zagadnienia poruszane w trakcie lekcji. Kieruje wypowiedziami uczniów w taki sposób aby sparafrazowali oni cele szczegółowe lekcji. Uczniowie podają wnioski do jaich doszli w trakcie lekcji. Na koniec wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Praca domowa

Napisz krótką wypowiedź, w której zachęcisz osobę starszą do korzystania z nowych technologii. Użyj argumentów zgromadzonych w trakcie lekcji.

1

Komentarz do lekcji

Na dwa tygodnie przed lekcją nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie informacje związane z rewolucjami przemysłowymi (przygotowali przykłady wynalazków i wypisali, jakie idee towarzyszyły poszczególnym rewolucjom). Prosi o zapoznanie się z terminem trzecia rewolucja przemysłowa. Uczniowie powinni również wiedzieć, jakie były konsekwencje rewolucji przemysłowej w XIX wieku.

mdbafcb2bdc1fed48_1519378789093_0

Metryczka

Tytuł

Nowe technologie - korzyści i zagrożenia

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego w‑materiał się odnosi

Zmiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej

Przedmiot

historia

Etap edukacyjny

szkoła podstawowa, szkoła ponadgimnazjalna

Podstawa programowa

12. Rozkład systemu komunistycznego w Polsce – polska droga do suwerenności. Uczeń:

5) charakteryzuje przemiany polityczne, społeczno‑gospodarcze i kulturowe po 1989 r.

Nowa podstawa programowa

XXXVI. Świat po II wojnie światowej. Uczeń:

13) opisuje najważniejsze przemiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej.

Kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się;
6) kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • porządkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej;

  • analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epoki i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego.