Numer e‑materiału: 2.8.12.3

Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Bist du von der digitalen Welt fasziniert? / Fascynuje cię świat cyfrowy?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat używania Internetu i urządzeń elektronicznych

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia nazwy urządzeń elektronicznych;

  • opisuje, których urządzeń elektronicznych używa najczęściej;

  • wyjaśnia, w jakim celu najczęściej używa Internetu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur niemieckich z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podjeście międzykulturowe;

  • podająca – praca ze tekstem źródłowym, praca z katalogiem interaktywnym, wyjaśnianie;

  • praktyczna – drama, dyskusja;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca zespołowa,

  • praca na forum

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • samoprzylepne „cenki”,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zaczyna krótką dyskusję, zadając pytania: Czy wyobrażacie sobie życie bez Internetu? Jak by wyglądało wasze codzienne życie bez Internetu? Prosi uczniów o uzasadnienie swojego zdania.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie przyglądają się wynikom statystyki w części Przeczytaj i podają wyrażenia, które są im znane. Nauczyciel w razie potrzeby objaśnia nowe wyrazy. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują dane przedstawione na statystyce, która wyświetlona zostaje na tablicy. Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela samoprzylepne „cenki”. Uczniowie przyklejają swoje „cenki” przy aktywnościach, które wykonują online i analizują zebrane dane. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są prawdziwe czy fałszywe. Klasa w parach wykonuje Übung 2 z części Przeczytaj w celu sprawdzenia rozumienia wykresu oraz utrwalenia nowego słownictwa.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie Übung 3 z części Przeczytaj opowiedzieli koleżance/koledze z ławki, do czego najczęściej używają Internetu. Zapisuje na tablicy przydatne zwroty: Am häufigsten benutze ich, Für mich ist , Ich muss, weil

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie Übung 3 z części Przeczytaj opowiedzieli koleżance/koledze z ławki, do czego najczęściej używają Internetu. Zapisuje na tablicy przydatne zwroty: Am häufigsten benutze ich, Für mich ist , Ich muss, weil

  • Nauczyciel przygotowuje dla uczniów rozcięte na trzy części zdjęcia z katalogu interaktywnego. Każdy uczeń losuje jeden z fragmentów zdjęcia i przekazuje pozostałym uczniom, co widzi na zdjęciu. W ten sposób uczniowie tworzą grupy 3‑osobowe. Każda grupa uczniów nazywa urządzenia, a następnie zapoznaje się z tekstem dotyczącym tego urządzenia i opisuje pozostałym uczniom jego funkcje. Uczniowie w grupach dobierają do siebie fragmenty zdań (Übung 1) oraz uzupełniają zdania brakującym wyrazem (Übung 2).

  • Na podstawie Übung 3 z części Katalog interaktywny nauczyciel rysuje tabelę na tablicy i prosi uczniów o podchodzenie i zaznaczanie, czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wspólnie sprawdzają odpowiedzi.

  • W celu przygotowania do wypowiadania się na temat używania Internetu i urządzeń elektrycznych uczniowie dopasowują do siebie czasowniki wyrażone w języku polskim oraz niemieckim (Aufgabe 3), porządkują rzeczowniki według ich rodzaju (Aufgabe 4) oraz łączą zdania w pary (Aufgabe 5).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie łączą się w pary. Nauczyciel zapisuje na małych karteczkach nazwy wszystkich urządzeń elektronicznych omawianych na lekcji, a następnie wrzuca karteczki do woreczka. Uczniowie losują po dwie karteczki i nie zdradzają koleżance/koledze, co wylosowali. Ich zadaniem będzie pokazanie za pomocą dramy koleżance/koledze urządzenia elektronicznego w taki sposób, aby mogła/mógł zgadnąć, o które chodzi.

  • Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, by opowiedzieli koleżance/koledze, którego urządzenia elektronicznego używają najczęściej i dlaczego.

  • Na koniec zajęć uczniowie łączą urządzenia elektryczne z ich zdjęciami (Aufgabe 1) oraz wpisują słowa poznane na lekcji w pola krzyżówki (Aufgabe 2).

Praca domowa

Uczniowie uzupełniają luki wyrazowe w tekście (Aufgabe 6) oraz pisemnie uzasadniają swoje zdanie na temat tego, czy urządzenia elektroniczne ułatwiają codzienne życie (Aufgabe 7).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: nauczyciel zachęca uczniów do wynotowania nazw urządzeń elektronicznych, których używa się na co dzień;

  • w trakcie lekcji: uczniowie tworzą własną statystykę najczęściej używanych przez nich urządzeń elektronicznych;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują infografikę dotyczącą wybranego urządzenia elektrycznego.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec