Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.12.3
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Bist du von der digitalen Welt fasziniert? / Fascynuje cię świat cyfrowy?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat używania Internetu i urządzeń elektronicznych
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy urządzeń elektronicznych;
opisuje, których urządzeń elektronicznych używa najczęściej;
wyjaśnia, w jakim celu najczęściej używa Internetu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur niemieckich z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podjeście międzykulturowe;
podająca – praca ze tekstem źródłowym, praca z katalogiem interaktywnym, wyjaśnianie;
praktyczna – drama, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca zespołowa,
praca na forum
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
samoprzylepne „cenki”,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zaczyna krótką dyskusję, zadając pytania: Czy wyobrażacie sobie życie bez Internetu? Jak by wyglądało wasze codzienne życie bez Internetu? Prosi uczniów o uzasadnienie swojego zdania.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie przyglądają się wynikom statystyki w części Przeczytaj i podają wyrażenia, które są im znane. Nauczyciel w razie potrzeby objaśnia nowe wyrazy. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują dane przedstawione na statystyce, która wyświetlona zostaje na tablicy. Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela samoprzylepne „cenki”. Uczniowie przyklejają swoje „cenki” przy aktywnościach, które wykonują online i analizują zebrane dane. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są prawdziwe czy fałszywe. Klasa w parach wykonuje Übung 2 z części Przeczytaj w celu sprawdzenia rozumienia wykresu oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie Übung 3 z części Przeczytaj opowiedzieli koleżance/koledze z ławki, do czego najczęściej używają Internetu. Zapisuje na tablicy przydatne zwroty: Am häufigsten benutze ich …, Für mich ist …, Ich muss …, weil …
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie Übung 3 z części Przeczytaj opowiedzieli koleżance/koledze z ławki, do czego najczęściej używają Internetu. Zapisuje na tablicy przydatne zwroty: Am häufigsten benutze ich …, Für mich ist …, Ich muss …, weil …
Nauczyciel przygotowuje dla uczniów rozcięte na trzy części zdjęcia z katalogu interaktywnego. Każdy uczeń losuje jeden z fragmentów zdjęcia i przekazuje pozostałym uczniom, co widzi na zdjęciu. W ten sposób uczniowie tworzą grupy 3‑osobowe. Każda grupa uczniów nazywa urządzenia, a następnie zapoznaje się z tekstem dotyczącym tego urządzenia i opisuje pozostałym uczniom jego funkcje. Uczniowie w grupach dobierają do siebie fragmenty zdań (Übung 1) oraz uzupełniają zdania brakującym wyrazem (Übung 2).
Na podstawie Übung 3 z części Katalog interaktywny nauczyciel rysuje tabelę na tablicy i prosi uczniów o podchodzenie i zaznaczanie, czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wspólnie sprawdzają odpowiedzi.
W celu przygotowania do wypowiadania się na temat używania Internetu i urządzeń elektrycznych uczniowie dopasowują do siebie czasowniki wyrażone w języku polskim oraz niemieckim (Aufgabe 3), porządkują rzeczowniki według ich rodzaju (Aufgabe 4) oraz łączą zdania w pary (Aufgabe 5).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie łączą się w pary. Nauczyciel zapisuje na małych karteczkach nazwy wszystkich urządzeń elektronicznych omawianych na lekcji, a następnie wrzuca karteczki do woreczka. Uczniowie losują po dwie karteczki i nie zdradzają koleżance/koledze, co wylosowali. Ich zadaniem będzie pokazanie za pomocą dramy koleżance/koledze urządzenia elektronicznego w taki sposób, aby mogła/mógł zgadnąć, o które chodzi.
Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, by opowiedzieli koleżance/koledze, którego urządzenia elektronicznego używają najczęściej i dlaczego.
Na koniec zajęć uczniowie łączą urządzenia elektryczne z ich zdjęciami (Aufgabe 1) oraz wpisują słowa poznane na lekcji w pola krzyżówki (Aufgabe 2).
Praca domowa
Uczniowie uzupełniają luki wyrazowe w tekście (Aufgabe 6) oraz pisemnie uzasadniają swoje zdanie na temat tego, czy urządzenia elektroniczne ułatwiają codzienne życie (Aufgabe 7).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: nauczyciel zachęca uczniów do wynotowania nazw urządzeń elektronicznych, których używa się na co dzień;
w trakcie lekcji: uczniowie tworzą własną statystykę najczęściej używanych przez nich urządzeń elektronicznych;
po lekcji: uczniowie przygotowują infografikę dotyczącą wybranego urządzenia elektrycznego.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0