Numer e‑materiału: 1.1.5.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Was machst du gern? / Co chętnie robisz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania ulubionych czynności oraz pytania innych, co lubią robić w czasie wolnym

1
Cele wynikające z podstawy programowej
X. Edukacja językowa. Język obcy nowożytny.
1 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) mój dzień, moje zabawy;
2 Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3 Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
4 W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
6 W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (np. wita się i żegna, dziękuje, prosi, przeprasza);
5) wyraża swoje upodobania.
7 W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.
9 Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).
10 Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie, co koleżanka lub kolega chętnie robią;

  • formułuje krótką wypowiedź na temat tego, co chętnie robi.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • praca z plikiem audio;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • ilustracje;

  • karty obrazkowe;

  • kartki A4, kredki, klej.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik może zostać wykorzystany do ćwiczeń na rozumienie ze słuchu, innych niż zaproponowane w poleceniach, np. ustalenie kontekstu (kto, gdzie, kiedy, co robi). Uczniowie mogą nadać nagraniu tytuł. Plik audio to również inspiracja do ułożenia podobnych dialogów lub odegrania przez uczniów ról i odtworzenia nagranych dialogów.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Prosi, aby uczniowie odpowiedzieli w języku polskim na zadane przez Ampla pytania. Następnie inicjuje rozmowę na temat innych czynności (niż te wymienione we Wprowadzeniu), które uczniowie chętnie wykonują w czasie wolnym. Uczniowie podają swoje propozycje.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą Klarę, Linę, Bena i Tima (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują w języku polskim, kogo widzą na obrazku oraz jakie czynności wykonują dzieci.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania wypowiedzi bohaterów komiksu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj). Ponownie odtwarza nagrania i prosi uczniów, aby wyrazili daną czynność za pomocą mimiki i gestów.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagrania, uczniowie powtarzają nazwy czynności chórem za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

Uczniowie słuchają nagrania jeszcze raz i mówią, które dziecko powiedziało usłyszane zdanie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie nauczyciel proponuje zabawę z kłębkiem włóczki. Rzuca kłębek do pierwszego ucznia, przytaczając zdanie wyrażające czynność z tekstu źródłowego, np. Ich spiele gern Fußball. Uczeń powinien pokazać za pomocą mimiki i gestów, o jaką czynność chodzi. Po zaprezentowaniu czynności uczeń odrzuca kłębek do nauczyciela. Nauczyciel rzuca kłębek do kolejnego ucznia, tym razem wypowiada inne zdanie opisujące czynność znane z lekcji. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie przedstawią daną czynność.

plenum

tablica interaktywna, kłębek włóczki

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazkach, i wyrażają swoje przypuszczenia, co robią dzieci, o czym mogą rozmawiać. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje w języku polskim.

plenum

20 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza plik audio i upewnia się, czy uczniowie zrozumieli jego treść (e‑materiał: Plik audio). W razie potrzeby objaśnia znaczenie wyrazów i zdań, których uczniowie nie zrozumieli.

praca indywidualna lub w grupach

Nauczyciel odtwarza nagrania do wyszczególnionych pytań w poleceniu 1 (e‑materiał: Plik audio). Po wysłuchaniu wszystkich pytań uczniowie wskazują to właściwe.

plenum

Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie obrazków zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). W razie problemów ze zrozumieniem treści nagrania nauczyciel poleca uczniom skorzystanie ze słowniczka obrazkowego na końcu lekcji.

praca w grupach

ilustracje przedstawiające Linę oraz Bena podczas aktywności: malowania, śpiewania, grania w piłkę nożną

Uczniowie układają puzzle i nazywają czynności widoczne na ułożonym obrazku (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Nauczyciel prosi, by uczniowie mówili w imieniu siostry Bena, zaczynając zdanie od Ich. Podpowiada, że na poprawnie ułożonych puzzlach uczniowie powinni dostrzec dwie czynności.

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Nauczyciel odczytuje na głos zdania w ćwiczeniu 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie przyporządkowują je do ilustracji przedstawiających poszczególne aktywności.

plenum

10 min

tablica interaktywna

Uczniowie zadają pytanie: Co chętnie robisz? w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na temat lekcji i podpowiada, że to może być dla nich wskazówka.

praca w parach

Uczniowie chodzą po klasie i zadają pytanie koleżance/koledze o ulubioną aktywność w czasie wolnym: Was machst du gern? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Po zadaniu pytania i uzyskaniu odpowiedzi uczeń podchodzi do kolejnego rówieśnika.

spacer po klasie

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując za aktywny udział w zajęciach.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Prosi, aby uczniowie odpowiedzieli w języku polskim na zadane przez Ampla pytania. Następnie inicjuje rozmowę na temat innych czynności (niż te wymienione we Wprowadzeniu), które uczniowie chętnie wykonują w czasie wolnym. Uczniowie podają swoje propozycje.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą Klarę, Linę, Bena i Tima (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują w języku polskim, kogo widzą na obrazku oraz jakie czynności wykonują dzieci.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania wypowiedzi bohaterów komiksu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj). Ponownie odtwarza nagrania i prosi uczniów, aby wyrazili daną czynność za pomocą mimiki i gestów.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagrania, uczniowie powtarzają nazwy czynności chórem za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

Uczniowie słuchają nagrania jeszcze raz i mówią, które dziecko powiedziało usłyszane zdanie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie nauczyciel proponuje zabawę z kłębkiem włóczki. Rzuca kłębek do pierwszego ucznia, przytaczając zdanie wyrażające czynność z tekstu źródłowego, np. Ich spiele gern Fußball. Uczeń powinien pokazać za pomocą mimiki i gestów, o jaką czynność chodzi. Po zaprezentowaniu czynności uczeń odrzuca kłębek do nauczyciela. Nauczyciel rzuca kłębek do kolejnego ucznia, tym razem wypowiada inne zdanie opisujące czynność znane z lekcji. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie przedstawią daną czynność.

plenum

tablica interaktywna, kłębek włóczki

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazkach, i wyrażają swoje przypuszczenia, co robią dzieci, o czym mogą rozmawiać. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje w języku polskim.

plenum

20 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza plik audio i upewnia się, czy uczniowie zrozumieli jego treść (e‑materiał: Plik audio). W razie potrzeby objaśnia znaczenie wyrazów i zdań, których uczniowie nie zrozumieli.

praca indywidualna lub w grupach

Nauczyciel odtwarza nagrania do wyszczególnionych pytań w poleceniu 1 (e‑materiał: Plik audio). Po wysłuchaniu wszystkich pytań uczniowie wskazują to właściwe.

plenum

Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie obrazków zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). W razie problemów ze zrozumieniem treści nagrania nauczyciel poleca uczniom skorzystanie ze słowniczka obrazkowego na końcu lekcji.

praca w grupach

ilustracje przedstawiające Linę oraz Bena podczas aktywności: malowania, śpiewania, grania w piłkę nożną

Uczniowie układają puzzle i nazywają czynności widoczne na ułożonym obrazku (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Nauczyciel prosi, by uczniowie mówili w imieniu siostry Bena, zaczynając zdanie od Ich. Podpowiada, że na poprawnie ułożonych puzzlach uczniowie powinni dostrzec dwie czynności.

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Nauczyciel odczytuje na głos zdania w ćwiczeniu 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie przyporządkowują je do ilustracji przedstawiających poszczególne aktywności.

plenum

10 min

tablica interaktywna

Uczniowie zadają pytanie: Co chętnie robisz? w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na temat lekcji i podpowiada, że to może być dla nich wskazówka.

praca w parach

Uczniowie chodzą po klasie i zadają pytanie koleżance/koledze o ulubioną aktywność w czasie wolnym: Was machst du gern? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Po zadaniu pytania i uzyskaniu odpowiedzi uczeń podchodzi do kolejnego rówieśnika.

spacer po klasie

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując za aktywny udział w zajęciach.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec