Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.5.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Was machst du gern? / Co chętnie robisz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania ulubionych czynności oraz pytania innych, co lubią robić w czasie wolnym
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Prosi, aby uczniowie odpowiedzieli w języku polskim na zadane przez Ampla pytania. Następnie inicjuje rozmowę na temat innych czynności (niż te wymienione we Wprowadzeniu), które uczniowie chętnie wykonują w czasie wolnym. Uczniowie podają swoje propozycje. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą Klarę, Linę, Bena i Tima (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują w języku polskim, kogo widzą na obrazku oraz jakie czynności wykonują dzieci. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania wypowiedzi bohaterów komiksu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj). Ponownie odtwarza nagrania i prosi uczniów, aby wyrazili daną czynność za pomocą mimiki i gestów. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza nagrania, uczniowie powtarzają nazwy czynności chórem za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | plenum | ||
Uczniowie słuchają nagrania jeszcze raz i mówią, które dziecko powiedziało usłyszane zdanie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie nauczyciel proponuje zabawę z kłębkiem włóczki. Rzuca kłębek do pierwszego ucznia, przytaczając zdanie wyrażające czynność z tekstu źródłowego, np. Ich spiele gern Fußball. Uczeń powinien pokazać za pomocą mimiki i gestów, o jaką czynność chodzi. Po zaprezentowaniu czynności uczeń odrzuca kłębek do nauczyciela. Nauczyciel rzuca kłębek do kolejnego ucznia, tym razem wypowiada inne zdanie opisujące czynność znane z lekcji. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie przedstawią daną czynność. | plenum | tablica interaktywna, kłębek włóczki | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazkach, i wyrażają swoje przypuszczenia, co robią dzieci, o czym mogą rozmawiać. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje w języku polskim. | plenum | 20 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel odtwarza plik audio i upewnia się, czy uczniowie zrozumieli jego treść (e‑materiał: Plik audio). W razie potrzeby objaśnia znaczenie wyrazów i zdań, których uczniowie nie zrozumieli. | praca indywidualna lub w grupach | ||
Nauczyciel odtwarza nagrania do wyszczególnionych pytań w poleceniu 1 (e‑materiał: Plik audio). Po wysłuchaniu wszystkich pytań uczniowie wskazują to właściwe. | plenum | ||
Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie obrazków zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). W razie problemów ze zrozumieniem treści nagrania nauczyciel poleca uczniom skorzystanie ze słowniczka obrazkowego na końcu lekcji. | praca w grupach | ilustracje przedstawiające Linę oraz Bena podczas aktywności: malowania, śpiewania, grania w piłkę nożną | |
Uczniowie układają puzzle i nazywają czynności widoczne na ułożonym obrazku (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Nauczyciel prosi, by uczniowie mówili w imieniu siostry Bena, zaczynając zdanie od Ich. Podpowiada, że na poprawnie ułożonych puzzlach uczniowie powinni dostrzec dwie czynności. | praca indywidualna | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel odczytuje na głos zdania w ćwiczeniu 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie przyporządkowują je do ilustracji przedstawiających poszczególne aktywności. | plenum | 10 min | tablica interaktywna |
Uczniowie zadają pytanie: Co chętnie robisz? w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na temat lekcji i podpowiada, że to może być dla nich wskazówka. | praca w parach | ||
Uczniowie chodzą po klasie i zadają pytanie koleżance/koledze o ulubioną aktywność w czasie wolnym: Was machst du gern? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Po zadaniu pytania i uzyskaniu odpowiedzi uczeń podchodzi do kolejnego rówieśnika. | spacer po klasie | ||
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując za aktywny udział w zajęciach. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do tego ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Prosi, aby uczniowie odpowiedzieli w języku polskim na zadane przez Ampla pytania. Następnie inicjuje rozmowę na temat innych czynności (niż te wymienione we Wprowadzeniu), które uczniowie chętnie wykonują w czasie wolnym. Uczniowie podają swoje propozycje.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą Klarę, Linę, Bena i Tima (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują w języku polskim, kogo widzą na obrazku oraz jakie czynności wykonują dzieci.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania wypowiedzi bohaterów komiksu, objaśnia znaczenie nieznanych uczniom wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj). Ponownie odtwarza nagrania i prosi uczniów, aby wyrazili daną czynność za pomocą mimiki i gestów.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagrania, uczniowie powtarzają nazwy czynności chórem za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
plenum
Uczniowie słuchają nagrania jeszcze raz i mówią, które dziecko powiedziało usłyszane zdanie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Następnie nauczyciel proponuje zabawę z kłębkiem włóczki. Rzuca kłębek do pierwszego ucznia, przytaczając zdanie wyrażające czynność z tekstu źródłowego, np. Ich spiele gern Fußball. Uczeń powinien pokazać za pomocą mimiki i gestów, o jaką czynność chodzi. Po zaprezentowaniu czynności uczeń odrzuca kłębek do nauczyciela. Nauczyciel rzuca kłębek do kolejnego ucznia, tym razem wypowiada inne zdanie opisujące czynność znane z lekcji. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie przedstawią daną czynność.
plenum
tablica interaktywna, kłębek włóczki
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazkach, i wyrażają swoje przypuszczenia, co robią dzieci, o czym mogą rozmawiać. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje w języku polskim.
plenum
20 min
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza plik audio i upewnia się, czy uczniowie zrozumieli jego treść (e‑materiał: Plik audio). W razie potrzeby objaśnia znaczenie wyrazów i zdań, których uczniowie nie zrozumieli.
praca indywidualna lub w grupach
Nauczyciel odtwarza nagrania do wyszczególnionych pytań w poleceniu 1 (e‑materiał: Plik audio). Po wysłuchaniu wszystkich pytań uczniowie wskazują to właściwe.
plenum
Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie obrazków zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). W razie problemów ze zrozumieniem treści nagrania nauczyciel poleca uczniom skorzystanie ze słowniczka obrazkowego na końcu lekcji.
praca w grupach
ilustracje przedstawiające Linę oraz Bena podczas aktywności: malowania, śpiewania, grania w piłkę nożną
Uczniowie układają puzzle i nazywają czynności widoczne na ułożonym obrazku (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Nauczyciel prosi, by uczniowie mówili w imieniu siostry Bena, zaczynając zdanie od Ich. Podpowiada, że na poprawnie ułożonych puzzlach uczniowie powinni dostrzec dwie czynności.
praca indywidualna
Faza podsumowująca
Nauczyciel odczytuje na głos zdania w ćwiczeniu 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie przyporządkowują je do ilustracji przedstawiających poszczególne aktywności.
plenum
10 min
tablica interaktywna
Uczniowie zadają pytanie: Co chętnie robisz? w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na temat lekcji i podpowiada, że to może być dla nich wskazówka.
praca w parach
Uczniowie chodzą po klasie i zadają pytanie koleżance/koledze o ulubioną aktywność w czasie wolnym: Was machst du gern? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Po zadaniu pytania i uzyskaniu odpowiedzi uczeń podchodzi do kolejnego rówieśnika.
spacer po klasie
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując za aktywny udział w zajęciach.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0