Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Słownik filozoficzny: konserwatyzm

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
10. Wybrane spory z zakresu filozofii polityki. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
3) o naczelne wartości życia społecznego (liberalizm kulturowy – konserwatyzm);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Zidentyfikujesz cechy postawy konserwatywnej.

  • Rozpoznasz wartości życia społecznego utożsamiane z konserwatyzmem w opisanej sytuacji.

  • Zrekonstruujesz proces kształtowania się myśli konserwatywnej.

  • Porównasz ze sobą liberalną i konserwatywną koncepcję wolności.

  • Wyjaśnisz pojęcie „neokonserwatyzmu”.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;

  • rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • lego logos.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje wstępną dyskusję, zadając uczniom pytanie Co to znaczy być konserwatystą? Chętny uczeń może zapisywać wnioski z dyskusji na tablicy, np. w formie mapy myśli.

Faza realizacyjna:

  1. Lego logos. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym w zakładce „Prezentacja” (Edmund Burke, Rozważania o rewolucji we Francji). Następnie, w zależności od liczebności klasy, w 2‑4-osobowych grupach układają konstrukcje z klocków lego, odzwierciedlające budowę i znaczenie przeczytanego tekstu. Po wyznaczonym czasie każda z grup prezentuje swoją konstrukcję, przedstawiając jednocześnie sposób odczytania tekstu. Na końcu uczniowie wspólnie odpowiadają na pytanie podsumowujące: jakie elementy myśli konserwatywnej wymienia Edmund Burke?

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja”. Odczytanie polecenia do multimedium: Czym różni się koncepcja wolności według konserwatystów od koncepcji wolności według liberałów oraz rewolucjonistów francuskich? Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczeń 1–3. Uczniowie rozwiązują je indywidualnie, a następnie omawiają odpowiedzi na forum klasy.

  4. Następne ćwiczenie nr 7, wyświetlone przez nauczyciela na tablicy, uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych. Po jego wykonaniu i uzgodnieniu przez każdą grupę wspólnego oraz jednoznacznego wyboru następuje omówienie rezultatów na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące. W tym celu może się posłużyć ćwiczeniami 5 i 6 w e‑materiale.

Praca domowa:

  1. Napisz esej na temat: Konserwatywna wizja małżeństwa i rodziny a idee wolności jednostki.

Materiały pomocnicze:

  • Konserwatyzm. Historia i współczesność, red. S. Stępień, Lublin 2003.

  • R. Scruton, Co znaczy konserwatyzm, Poznań 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.