Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Marta Hilgier
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Get Fit! / Dbaj o formę!
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.11, II.5, III.4, III.5, IV.4 VI.9, VI.10, VI.11, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące aktywności fizycznej i zdrowej diety.
Uczeń potrafi za pomocą czasowników modalnych udzielić porad na temat zdrowego trybu życia.
Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki e‑mail, w którym wykorzystuje zdobytą wiedzę o zaletach aktywnego trybu życia.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z aktywnością fizyczną i zdrowym trybem życia.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej.
Uczeń rozwija postawę zaangażowania w proces uczenia się.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach przygotowania do lekcji nauczyciel pyta uczniów: Do you keep fit? What do you do? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Nauczyciel na bieżąco wprowadza potrzebne słownictwo.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nauczyciel pyta: Do you use fitness and dieting apps? Would you like to? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst i porządkują wyrażenia w Exercise 2 (Przeczytaj). Nanoszą je na tablicę multimedialną i uzasadniają, cytując odpowiednie fragmenty opisów.
Uczniowie uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie w dziale Gramatyka (Przeczytaj). Nauczyciel wyjaśnia różnice w znaczeniu czasowników modalnych i prosi o wykonanie kolejnego ćwiczenia z działu Gramatyka. Uczniowie podają zdania na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Uczniowie powtarzają czynności dla kolejnych czasowników modalnych z sekcji.
Uczniowie, pracując w parach, tworzą listę ośmiu porad na temat zdrowego trybu życia. Wykorzystują czasowniki modalne z sekcji Gramatyka. Chętni prezentują porady na forum klasy, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.
W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć uczniowie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć i wykonują Exercise 2 (Mapa pojęć). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Na podstawie mapy pojęć uczniowie wykonują w parach Exercise 3–5 (Mapa pojęć). Prezentują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają w parach na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się). Najpierw, odwołując się do tekstu oraz mapy pojęć, wyszukują wyrażenia, których chcieliby użyć. Następnie realizują zadania, zwracając szczególną uwagę na użycie wybranych przez siebie fraz.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an e‑mail on how to keep fit to a friend from England. In the e‑mail:
explain what he or she should eat and drink;
describe what exercises he or she should do;
inform him or her what you do to keep fit.
Your answer shouldn’t be longer than 50 words.
Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie układają sześciohasłową krzyżówkę ze słownictwem z mapy pojęć z e‑materiału. Na kolejnej lekcji wymieniają się krzyżówkami w parach i rozwiązują je.