Dla nauczyciela
Autorka: Bianka Rowińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Narzędzia wspierające pracę nad projektem informatycznym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, które elementy pracy nad projektem programistycznym wymagają specjalistycznych narzędzi.
Poznasz najpopularniejsze narzędzia wspomagające pracę nad projektem, ich możliwości i ograniczenia.
Nauczysz się korzystać z wybranych narzędzi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Narzędzia wspierające pracę nad projektem informatycznym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście.
Praca z multimedium. Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia nr 1: „Sprawdź w wyszukiwarce (np. Google), jak wygląda logo każdej z aplikacji omawianych podczas tej lekcji. Połącz nazwę z logo, a następnie przypisz je do jednej z kategorii narzędzi” z sekcji „Mapa myśli”. Wybrana grupa omawia rozwiązanie na forum klasy.
Ćwiczenie umiejętności. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– co oznacza pojęcie „chmura obliczeniowa”?
– jak nazywamy usługę polegającą na odpłatnym udostępnianiu procesora, pamięci, miejsca na dysku, łącza internetowego?
– czym jest repozytorium?
– co oznacza sformułowanie estymacja tasków?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 3 z sekcji „Mapa myśli”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Mapa myśli” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.