Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Stopy tytanu
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wiąże właściwości stopów tytanu z ich zastosowaniami;
analizuje skład różnych stopów tytanu;
porównuje właściwości stopów tytanu na podstawie ich składu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja dydaktyczna;
analiza z materiałem źródłowym;
ćwiczenia uczniowskie;
okienko informacyjne;
technika gadająca ściana;
symulacja interaktywna;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Pyta uczniów, jakie właściwości powinien mieć materiał, z którego wykonany jest aparat ortodontyczny?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Jakie znają stopy tytanu?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel omawia z uczniami zdolność tytanu do tworzenia stopów.
Uczniowie zapoznają się z treściami w e‑materiale i dostępnych źródłach informacji na temat rodzajów stopów tytanu. Na podstawie budowy sieci nauczyciel omawia z uczniami zmieniające się właściwości.
Następnie nauczyciel odsyła uczniów do symulacji interaktywnej i prosi uczniów o wykonanie zawartych w medium zadań - praca w parach.
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki i prosi o przygotowanie plakatu: zastosowania stopów tytanu z powiązaniem danych właściwości. Forma plakatu dowolna - graficzna/opisowa. Uczniowie korzystają z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Po wyznaczonym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja może zostać wykorzystany podczas lekcji lub w trakcie rozwiązywania zadania domowego.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie są stopy tytanu?
Jakie właściwości zdecydowały, że stopy tytanu wykorzystuje się w medycynie?
Jakie elementy w implantologii produkuje się ze stopów tytanu?
Z uwagi na jakie właściwości stopy tytanu wykorzystane są do produkcji samolotów?
Nauczyciel przygotowuje: arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.