Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Relacje między Bogiem i człowiekiem na podstawie fragmentów Księgi Wyjścia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zapoznaje się ze strukturą biblijnej Księgi Wyjścia,
dokonuje analizy i interpretacji wybranych fragmentów Księgi Wyjścia w celu określenia relacji między Bogiem a człowiekiem,
charakteryzuje relacje między Bogiem a Mojżeszem,
interpretuje dzieła malarskie, których bohaterem jest Mojżesz.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel angażuje uczniów w rozmowę o Biblii, jako jednym z najważniejszych źródeł kultury i literatury europejskiej. Pyta o przykłady oddziaływania Biblii na literaturę i sztukę, także na literaturę polską.
Nauczyciel wskazuje na wyjątkowe znaczenie Księgi Wyjścia dla judaizmu i chrześcijaństwa. Podkreśla, że stanowi fundament dla rozwoju tożsamości narodu wybranego, że zawiera się w niej proces kształtowania nowej religii monoteistycznej. Może także dodać, że Exodus ma ponadczasowe znaczenie dla chrześcijan i zasugerować, że jest metaforycznym przedstawieniem wyprowadzenia z niewoli grzechu.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i udostępnia uczniom e‑materiał „Relacje między Bogiem i człowiekiem na podstawie fragmentów Księgi Wyjścia”.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu: Jakie wydarzenia można uznać za kamienie milowe budującej się relacji między Bogiem a Mojżeszem? Jaki miały wpływ na relację Boga z Izraelitami?
Nauczyciel formułuje cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o odczytanie pierwszego fragmentu Księgi Wyjścia z e‑materiału.
Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” – w tym z kolejnymi fragmentami Księgi Wyjścia – nauczyciel może zaproponować wybranym uczniom odczytanie ich na głos.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie – wyjaśnienie, na czym polegało Przymierze zawarte z Bogiem.
Uczniowie zapoznają się z „Galeria zdjęć interaktywnych” – opcjonalnie: nauczyciel odczytuje polecenie 1 i wyświetla na tablicy interaktywnej kolejne slajdy galerii zdjęć, dając uczniom czas na analizę fragmentów tekstu i dopasowanie ich do obrazów z galerii.
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o zaprezentowanie wyboru i ocenia poprawność wykonania polecenia 1.
Uczniowie wykonują polecenie 2 – wybrany uczeń prezentuje odpowiedź.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 1–3 – wybrane osoby prezentują odpowiedzi.
Uczniowie wraz z nauczycielem – w formie dyskusji wykonują ćwiczenie 4 (Zinterpretuj w kontekście Księgi Wyjścia wywodzące się z niej symbole: plagi, manna, złoty cielec, pustynia, kraina mlekiem i miodem płynąca) – zgłaszają swoje propozycje interpretacji.
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę o tym, jak symbole te funkcjonują w literaturze i języku. Uczniowie podają przykłady.
Uczniowie – w podziale na grupy – wykonują ćwiczenia 5, 6, 7 – następuje prezentacja odpowiedzi.
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o uargumentowanie twierdzenia zawartego w ćwiczeniu 8 (Przymierze to układ, w którym obie strony obiecują stosować się do pewnych ustaleń. Wykaż, że przymierze na górze Synaj było dwustronnym zobowiązaniem) – innych uczniów zachęca do skomentowania i podsumowuje argumentację.
Nauczyciel zaznacza, że Przymierze odnosi się do relacji między Bogiem a pojedynczym człowiekiem oraz zbiorowością. Dodaje, że Księga Przymierza zawiera szczegółowe przepisy odnoszące się do sposobów organizacji kultu, zasad życia rodzinnego, prawa karnego.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy cele lekcji i następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić.
Nauczyciel podkreśla, że w całym Starym Testamencie wyjście z Egiptu pozostaje centralnym momentem w pamięci i historii żydowskiej, że ten motyw jest syntezą historii zbawienia Izraela.
Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z Księgą wyjścia Mikołaja Grynberga, która stanowi trzecią część – po Ocalonych z XX wieku i Oskarżam Auschwitz – relacji przedstawiających dramatyczne losy Żydów w minionym stuleciu. Mówi uczniom, że pozycje te wpisują się w ideę prowadzonych przez Grynberga w Jewish Community Center warsztatów historii mówionej, których celem jest utrwalenie opowieści znikających wraz z bohaterami.
Praca domowa:
Księga Wyjścia przedstawia dzieje przemiany ludu niewolników w naród. W wypracowaniu zawierającym odpowiednio dobrane cytaty biblijne przedstaw proces tej przemiany.
Opcjonalnie: Zapoznaj się z książkami Mikołaja Grynberga – trylogią o losach Żydów w XX wieku.
Materiały pomocnicze:
Manfred Lurker, Słownik obrazów i symboli biblijnych, Pallottinum, 1989.
Dorothea Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej: leksykon, Instytut Wydawniczy PAX, 2001.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.