Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Relacje między Bogiem i człowiekiem na podstawie fragmentów Księgi Wyjścia

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2) rozumie zróżnicowanie składniowe zdań wielokrotnie złożonych, rozpoznaje ich funkcje w tekście i wykorzystuje je w budowie wypowiedzi o różnym charakterze;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
Lektura obowiązkowa
1) Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Pieśni nad Pieśniami, Księgi Psalmów, Apokalipsy wg św. Jana;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zapoznaje się ze strukturą biblijnej Księgi Wyjścia,

  • dokonuje analizy i interpretacji wybranych fragmentów Księgi Wyjścia w celu określenia relacji między Bogiem a człowiekiem,

  • charakteryzuje relacje między Bogiem a Mojżeszem,

  • interpretuje dzieła malarskie, których bohaterem jest Mojżesz.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel angażuje uczniów w rozmowę o Biblii, jako jednym z najważniejszych źródeł kultury i literatury europejskiej. Pyta o przykłady oddziaływania Biblii na literaturę i sztukę, także na literaturę polską.

  2. Nauczyciel wskazuje na wyjątkowe znaczenie Księgi Wyjścia dla judaizmu i chrześcijaństwa. Podkreśla, że stanowi fundament dla rozwoju tożsamości narodu wybranego, że zawiera się w niej proces kształtowania nowej religii monoteistycznej. Może także dodać, że Exodus ma ponadczasowe znaczenie dla chrześcijan i zasugerować, że jest metaforycznym przedstawieniem wyprowadzenia z niewoli grzechu.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla temat lekcji i udostępnia uczniom e‑materiał „Relacje między Bogiem i człowiekiem na podstawie fragmentów Księgi Wyjścia”.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu: Jakie wydarzenia można uznać za kamienie milowe budującej się relacji między Bogiem a Mojżeszem? Jaki miały wpływ na relację Boga z Izraelitami?

  3. Nauczyciel formułuje cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o odczytanie pierwszego fragmentu Księgi Wyjścia z e‑materiału.

  2. Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” – w tym z kolejnymi fragmentami Księgi Wyjścia – nauczyciel może zaproponować wybranym uczniom odczytanie ich na głos.

  3. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie – wyjaśnienie, na czym polegało Przymierze zawarte z Bogiem.

  4. Uczniowie zapoznają się z „Galeria zdjęć interaktywnych” – opcjonalnie: nauczyciel odczytuje polecenie 1 i wyświetla na tablicy interaktywnej kolejne slajdy galerii zdjęć, dając uczniom czas na analizę fragmentów tekstu i dopasowanie ich do obrazów z galerii.

  5. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o zaprezentowanie wyboru i ocenia poprawność wykonania polecenia 1.

  6. Uczniowie wykonują polecenie 2 – wybrany uczeń prezentuje odpowiedź.

  7. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 1–3 – wybrane osoby prezentują odpowiedzi.

  8. Uczniowie wraz z nauczycielem – w formie dyskusji wykonują ćwiczenie 4 (Zinterpretuj w kontekście Księgi Wyjścia wywodzące się z niej symbole: plagi, manna, złoty cielec, pustynia, kraina mlekiem i miodem płynąca) – zgłaszają swoje propozycje interpretacji.

  9. Nauczyciel rozpoczyna rozmowę o tym, jak symbole te funkcjonują w literaturze i języku. Uczniowie podają przykłady.

  10. Uczniowie – w podziale na grupy – wykonują ćwiczenia 5, 6, 7 – następuje prezentacja odpowiedzi.

  11. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o uargumentowanie twierdzenia zawartego w ćwiczeniu 8 (Przymierze to układ, w którym obie strony obiecują stosować się do pewnych ustaleń. Wykaż, że przymierze na górze Synaj było dwustronnym zobowiązaniem) – innych uczniów zachęca do skomentowania i podsumowuje argumentację.

  12. Nauczyciel zaznacza, że Przymierze odnosi się do relacji między Bogiem a pojedynczym człowiekiem oraz zbiorowością. Dodaje, że Księga Przymierza zawiera szczegółowe przepisy odnoszące się do sposobów organizacji kultu, zasad życia rodzinnego, prawa karnego.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy cele lekcji i następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić.

  2. Nauczyciel podkreśla, że w całym Starym Testamencie wyjście z Egiptu pozostaje centralnym momentem w pamięci i historii żydowskiej, że ten motyw jest syntezą historii zbawienia Izraela.

  3. Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z Księgą wyjścia Mikołaja Grynberga, która stanowi trzecią część – po Ocalonych z XX wiekuOskarżam Auschwitz – relacji przedstawiających dramatyczne losy Żydów w minionym stuleciu. Mówi uczniom, że pozycje te wpisują się w ideę prowadzonych przez Grynberga w Jewish Community Center warsztatów historii mówionej, których celem jest utrwalenie opowieści znikających wraz z bohaterami.

Praca domowa:

  1. Księga Wyjścia przedstawia dzieje przemiany ludu niewolników w naród. W wypracowaniu zawierającym odpowiednio dobrane cytaty biblijne przedstaw proces tej przemiany.

  2. Opcjonalnie: Zapoznaj się z książkami Mikołaja Grynberga – trylogią o losach Żydów w XX wieku.

Materiały pomocnicze:

  • Manfred Lurker, Słownik obrazów i symboli biblijnych, Pallottinum, 1989.

  • Dorothea Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej: leksykon, Instytut Wydawniczy PAX, 2001.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.