Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.2.6
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Das Wohnzimmer im Wandel der Zeit/Salon na przestrzeni czasu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 4, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o wyposażeniu i stylach aranżacji pomieszczeń oraz ich opisywania.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jaką rolę wśród pomieszczeń odgrywa w każdym domu salon;
analizuje, jak zmieniał się wystrój i styl urządzania salonu na przestrzeni lat;
opisuje swój salon.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
strategie kognitywne:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą)
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko w celu jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy prezentacja, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre wyrazy z języka niemieckiego);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: prezentacja multimedialna,
ilustracje salonu,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie zdjęcia otwierającego i pyta: Was wird auf dem Foto dargestellt? Wie findet ihr den Raum? Ist das ein moderner Einrichtungsstill? Uczniowie odpowiadają na pytania, a następnie zapoznają się z tekstem wprowadzającym. Nauczyciel inicjuje rozmowę o funkcji salonu w domu i prosi uczniów o podzielenie się własną opinią na ten temat oraz podanie nazw czynności, które można wykonywać w pokoju dziennym (burza mózgów). Nazwy czynności zostają zapisane na tablicy. Uczniowie dopasowują do nich meble, gadżety oraz elementy wystroju wnętrza – podają nazwy, a swoje propozycje zapisują kolejno pod określeniami poszczególnych czynności. Ćwiczenie ma na celu wprowadzenie do tematu lekcji, przypomnienie słownictwa i jednocześnie rozgrzewkę językową.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj Das Wohnzimmer – das Herz des Hauses oraz starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zapewnia uczniom wsparcie i w razie potrzeby wyjaśnia struktury leksykalne lub gramatyczne.
Uczniowie w parach wykonują polecenia do tekstu (Übung 1–3 w części Przeczytaj) – zadania sprawdzające zrozumienie tekstu (zadania prawda/fałsz, porządkowanie informacji, praca ze słownictwem).
Nauczyciel podsumowuje pracę z tekstem źródłowym i weryfikuje zrozumienie jego treści poprzez krótką dyskusję na temat Stimmst du der These im Titel des Textes zu? Ist das Wohnzimmer das Herz des Hauses?
Następnie nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą na temat historii salonu lub zmiany trendów jego umeblowania. Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje salonu z różnych okresów i pyta: Mit welcher Zeit verbindest du diese Möbel/diese Einrichtung? Welche Möbel sind hier charakteristisch/interessant? Następnie uczniowie oglądają prezentację pt. Geschichte des deutschen Wohnzimmers.
Uczniowie analizują prezentację multimedialną i wykonują Übung 1–3 w tej części lekcji – określają, które informacje są zgodne z treścią prezentacji, dopasowują poszczególne elementy do siebie, poznają słownictwo.
Nauczyciel może w ramach podsumowania pracy z prezentacją multimedialną poprosić uczniów o streszczenie uzyskanych z prezentacji informacji na temat zmian wystroju salonu na przestrzeni lat lub zapytać, które jego elementy szczególnie spodobały się uczniom i dlaczego. Nauczyciel może zadać także pytanie, która epoka w aranżacji wnętrza salonu jest zdaniem uczniów ciekawa/przełomowa.
Następnie uczniowie wykonują zestaw zadań interaktywnych, utrwalają struktury leksykalne, porządkują wiadomości, poszerzają swoja bazę leksykalną.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wyjaśniają, dlaczego salon jest nazywany sercem domu, potrafią wskazać kilka argumentów. Ponadto uczniowie przedstawiają ustnie i pisemnie pokój dzienny, elementy jego wystroju, nazywają meble, wskazują na detale, jak np. rodzaj tkaniny, kolorystykę i rodzaj dodatków.
Uczniowie potrafią wyrazić swoje preferencje i upodobania w kwestii wystroju wnętrza, oceniają, co im się podoba, a co nie odpowiada ich estetyce i argumentują za pomocą wybranych środków leksykalnych.
W ramach podsumowania uczniowie mogą podjąć próbę zaprojektowania wspólnego pomieszczenia dla nich w szkole. Powinni w tym celu wskazać, na jakie strefy podzieliliby to pomieszczenie, np. strefę nauki, odpoczynku, rozrywki, jakie meble lub dekoracje znalazłyby się w poszczególnych strefach oraz jaka kolorystyka miałaby tam dominować. Uczniowie powinni uzasadnić swój wybór.
Praca domowa
Zadaniem ucznia jest opisanie swojego pokoju dziennego – Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej
Przed lekcją: nauczyciel może wykorzystać fragment prezentacji jako wprowadzenie do lekcji, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Ilustracje z prezentacji mogą służyć do powtórzenia przyimków z celownikiem i biernikiem. Uczniowie mogą otrzymać od nauczyciela poszczególne ilustracje i opisywać pomieszczenia.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Zdjęcia z prezentacji mogą służyć do ćwiczenia umiejętności formułowania pytań, opisywania pomieszczeń, opisu obrazka (ćwiczeń typu maturalnego). Na podstawie prezentacji uczniowie mogą wcielić się w rolę przewodnika muzeum i zainscenizować wycieczkę po muzeum salonu.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Prezentacja może także służyć jako pomoc przy wykonywaniu zadania domowego. Uczniowie mogą na jej podstawie przygotować ulotkę salonu meblowego.