Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Finanse publiczne i budżet państwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
1) wyjaśnia pojęcie „finansów publicznych”; przedstawia modele polityki gospodarczej państwa; wyjaśnia pojęcie i przedstawia rodzaje polityk publicznych;
2) przedstawia źródła dochodów budżetu centralnego i kierunki wydatków budżetowych w Rzeczypospolitej Polskiej.
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) porównuje ścieżkę legislacyjną wymaganą do zmiany Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, tworzenia ustaw, ustawy budżetowej i projektów uznanych za pilne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie finansów publicznych i budżetu państwa;
omawia źródła dochodów budżetu centralnego i kierunki wydatków budżetowych w Rzeczypospolitej Polskiej;
ocenia mechanizmy gromadzenia i wydatkowania finansów publicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
quiz;
rozmowa nauczająca;
debata „za i przeciw”.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu lekcji.
2. Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem, a następnie formułują pytania dotyczące tematu, na które chcieliby uzyskać odpowiedź w trakcie zajęć.
Faza realizacyjna
1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w multimedium w sekcji „Animacja” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
2. Uczniowie rozmawiają na temat roli finansów publicznych w gospodarce i życiu społecznym. Szczególną uwagę zwracają na wyjaśnienie pojęć „finanse publiczne” i „budżet państwa”. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę i uczniowie wspólnie przygotowują notatkę z tej części lekcji.
3. Uczniowie zapoznają się z animacją. Następnie omawiają ścieżkę legislacyjną ustawy budżetowej i porównują ją z trybem zwykłym uchwalania ustaw.
4. Uczniowie dzielą się na dwie grupy i zapoznają się z prezentacją multimedialną. Jedna grupa poszukuje argumentów za tym, że budżet państwa spełnia oczekiwania społeczeństwa, a druga – przeciw tej tezie.
5. Następuje debata „za i przeciw”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie czytają raz jeszcze pytania postawione na początku lekcji i udzielają na nie odpowiedzi.
2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie przez nauczyciela mocnych i słabych stron pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z materiału.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa budżetowa z ostatniego roku.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedia mogą służyć do przygotowania się do lekcji powtórkowej.