Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jednostki – nie tylko w fizyce, ale i dookoła nas

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności.

Zakres rozszerzony
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia podstawowe jednostki układu SI,

  2. podaje jednostki pozaukładowe,

  3. wyjaśnia, w jaki sposób powiązać jednostki układu SI z tymi, które nie są w nim zawarte,

  4. przelicza jednostki.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana

Formy zajęć:

praca indywidualna, dyskusja grupowa, burza mózgów

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Rozmawia z uczniami na temat znanych im jednostek pozaukładowych i zapisuje je na tablicy. Następnie zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej (może to być także rozmowa kierowana na temat historycznych sposobów wykonywania pomiarów).

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
    – nauczyciel w ciągu lekcji zadaje uczniom pytania, prowokując ich do udzielania odpowiedzi,
    – nauczyciel prosi uczniów o dopisanie jednostek do wielkości, które uważają za podstawowe,
    – uczniowie dopisują jednostki do wielkości,
    – nauczyciel prosi o wytypowanie z zapisanych wcześniej jednostek tych, które wg uczniów są używane w fizyce,
    – uczniowie wymieniają jednostki stosowane w fizyce,
    – nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów,
    – nauczyciel przedstawia uczniom definicje poszczególnych jednostek i zapisuje przeliczniki (może je wyszukiwać w Internecie udostępniając obraz na rzutniku / tablicy multimedialnej – tak, by uczniowie widzieli źródło),
    – uczniowie zadają nauczycielowi pytania dotyczące kwestii niezrozumiałych, – nauczyciel odpowiada na pytania uczniów.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:
    – uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału),
    – nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z grą edukacyjną dołączoną do niniejszego materiału oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Gra edukacyjna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub po lekcji.