Autorka e‑materiału: Anna Lech

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Got Lost? Don’t Panic! Zgubiłeś/Zgubiłaś się? Nie wpadaj w panikę!

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.6, VII.9

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z wycieczkami pieszymi.

  2. Uczeń potrafi zdefiniować pojęcie glampingu.

  3. Uczeń stosuje słownictwo umożliwiające opisanie krajobrazu.

  4. Uczeń potrafi udzielić porady, co zrobić, kiedy ktoś zgubi się w górach.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i słownictwo umożliwiające rozmowę o wycieczkach pieszych.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat zachowań w razie niebezpieczeństwa lub zaginięcia.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczeń, nauka przez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z plikiem audio)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy, zagadki)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne::

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie krajobrazu górskiego (Przeczytaj) i pyta uczniów: Have you ever got lost? What should you do when you get lost and don’t have a phone? Uczniowie odpowiadają na forum klasy na podstawie posiadanej wiedzy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Finding Your Way Back i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a następnie podają je na forum klasy i uzasadniają, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i na forum klasy podają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają je, przytaczając fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo ćwiczą literowanie i pisownię wyrazów z zadania. Pracują w parach. Jedna osoba literuje dane słowo, a druga stara się je poprawnie zapisać. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.

  4. W ramach przygotowania do pracy z nagraniem uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  5. Uczniowie słuchają nagrania i wykonują Exercise 2 (Plik audio). Odczytują odpowiedzi, uzasadniając je fragmentami treści nagrania.

  6. Uczniowie powtórnie słuchają materiału audio i indywidualnie lub w parach wykonują Exercise 34 (Plik audio). Odczytują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • How should you behave when we come across a wild animal?

  • What should or shouldn't you do when you get separated from the group on a trip?

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się), łącząc nazwy z ilustracjami. Następnie w parach zadają sobie zagadki. Uczeń A opisuje przedmiot z ilustracji, a uczeń B musi zgadnąć, o którą rzecz z ćwiczenia chodzi. Zamieniają się rolami. Każdy z uczniów zadaje po dwie zagadki.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2, 4–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You returned from a camp in the mountains. Write an email to a friend in which you:

  • inform where and with whom you are staying;

  • write how you got lost during one of the trips;

  • invite your friend to your place to watch photos from the camp.

Your email should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie pracują w parach i tworzą listę trzech złych porad dla uczestnika wyprawy survivalowej. Nauczyciel może podpowiedzieć uczniom, jak sformułować wprowadzenie do listy: If you really want to get in trouble during a survival trip, do X/Y/Z. Uczniowie prezentują prace na forum klasy.