Numer e‑materiału: 1.2.5.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich mag Geschenke / Lubię prezenty
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy: A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność prowadzenia rozmowy na temat zabawy i zabawek

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
5) mój dzień, moje zabawy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia zabawki, które lubi;

  • wymienia atrakcje dla dzieci.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych: obrazu i dźwięku;

  • odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych;

  • zapamiętywanie przez działanie.

Metody, techniki i formy socjalne
  • metody wykorzystane w lekcji:

    • podejście komunikacyjne;

    • podająca;

    • programowana – z użyciem komputera.

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • animacja.

  • formy pracy:

    • plenum;

    • praca w grupach;

    • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • rekwizyty (zabawki, packi na muchy);

  • zdjęcia przedstawiające prezenty z okazji Dnia Dziecka, jak np. zoo, park rozrywki, prezent.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Animację można wykorzystać do powtórzenia materiału na koniec lekcji lub jako pracę kontrolną . Można ją zastosować jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach. Uczniowie mogą ćwiczyć wymowę lub podkładać głos do animacji (wymyślać alternatywne dialogi).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.

plenum

15 min

Nauczyciel pyta, z czym uczniowie kojarzą datę 1 czerwca.

Następuje krótka rozmowa w języku polskim na temat Dnia Dziecka, w jaki sposób jest obchodzony, co dzieci zwykle robią tego dnia. Nauczyciel opowiada uczniom, dlaczego w Niemczech Dzień Dziecka obchodzony jest dwa razy w roku.

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o opisanie obrazka. Pyta, o czym rozmawiają rodzice Bena. Uczniowie wyrażają w języku polskim swoje przypuszczenia.

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej dialog wraz z dźwiękiem, po czym wyjaśnia znaczenie nowych słówek i zwrotów. Uczniowie przekonują się, czy ich przypuszczenia były słuszne.

Nauczyciel pokazuje na tablicy interaktywnej cztery zdjęcia i pyta, co rodzice Bena planują na Dzień Dziecka. Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi i wskazują odpowiednie zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje nagranie ze zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2) oraz duże zdjęcia przedstawiające zoo, park rozrywki i prezenty. Uczniowie powtarzają chórem.

zdjęcia przedstawiające park rozrywki, zoo oraz prezent

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia zabawek. Zadaniem uczniów jest dopasowanie imienia bohatera, który otrzyma taki prezent (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Uczniowie tworzą grupy pięcio-, sześcioosobowe. Każda otrzymuje komplet trzech zdjęć (jak wyżej) oraz trzy packi na muchy. Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3), uczniowie, gdy usłyszą nazwę atrakcji z okazji Dnia Dziecka, uderzają packą odpowiednie zdjęcie. Czynność jest powtarzana, tak by wszyscy uczniowie mogli wziąć udział w zabawie.

praca w grupach

15 min

zdjęcia (jak wyżej), packi na muchy

Uczniowie oglądają wspólnie animację.

Uczniowie rozwiązują zadania do animacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1‑2).

Nauczyciel prezentuje zdjęcia. Uczniowie słuchają nagrań (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3) i powtarzają chórem.

plenum

Następnie nauczyciel zwraca się do poszczególnych uczniów z pytaniem: Und du? Pokazuje przy tym zdjęcie robotów i zwierząt. Uczniowie formułują zdania: Ich mag Roboter, Ich mag Tiere.

Faza podsumowująca

Uczniowie prezentuje na tablicy zadanie: uczniowie słuchają nagrań (nazwy zabawek) i dobierają do nich odpowiednie wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

Każda grupa otrzymuje obrazek przedstawiający półki w sklepie zabawkowym, na których widać kilka lalek, kilka samochodzików, kilka opakowań puzzli, 2‑3 roboty, oraz podpisy (Puppen, Autos, Roboter …). Uczniowie umieszczają podpisy pod odpowiednimi zabawkami.

praca w grupach

podpisy + obrazek, który można wydrukować z e‑materiału: Sprawdź się, ćwiczenie 2

Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o powiedzenie, jakie zabawki lubią (Ich mag Autos… itp.). Następnie zapisuje te zdania na tablicy, uczniowie przepisują do zeszytu zdanie/zdania dotyczące ich preferencji. Chętni mogą je odpowiednio zilustrować.

plenum

Nauczyciel prezentuje dwa zdjęcia. Prosi ochotników o powiedzenie, dokąd pójdą dzieci na dzień dziecka, np. Wir gehen in den Zoo.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.

plenum

15 min

Nauczyciel pyta, z czym uczniowie kojarzą datę 1 czerwca.

Następuje krótka rozmowa w języku polskim na temat Dnia Dziecka, w jaki sposób jest obchodzony, co dzieci zwykle robią tego dnia. Nauczyciel opowiada uczniom, dlaczego w Niemczech Dzień Dziecka obchodzony jest dwa razy w roku.

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o opisanie obrazka. Pyta, o czym rozmawiają rodzice Bena. Uczniowie wyrażają w języku polskim swoje przypuszczenia.

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej dialog wraz z dźwiękiem, po czym wyjaśnia znaczenie nowych słówek i zwrotów. Uczniowie przekonują się, czy ich przypuszczenia były słuszne.

Nauczyciel pokazuje na tablicy interaktywnej cztery zdjęcia i pyta, co rodzice Bena planują na Dzień Dziecka. Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi i wskazują odpowiednie zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje nagranie ze zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2) oraz duże zdjęcia przedstawiające zoo, park rozrywki i prezenty. Uczniowie powtarzają chórem.

zdjęcia przedstawiające park rozrywki, zoo oraz prezent

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia zabawek. Zadaniem uczniów jest dopasowanie imienia bohatera, który otrzyma taki prezent (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Uczniowie tworzą grupy pięcio-, sześcioosobowe. Każda otrzymuje komplet trzech zdjęć (jak wyżej) oraz trzy packi na muchy. Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3), uczniowie, gdy usłyszą nazwę atrakcji z okazji Dnia Dziecka, uderzają packą odpowiednie zdjęcie. Czynność jest powtarzana, tak by wszyscy uczniowie mogli wziąć udział w zabawie.

praca w grupach

15 min

zdjęcia (jak wyżej), packi na muchy

Uczniowie oglądają wspólnie animację.

Uczniowie rozwiązują zadania do animacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1‑2).

Nauczyciel prezentuje zdjęcia. Uczniowie słuchają nagrań (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3) i powtarzają chórem.

plenum

Następnie nauczyciel zwraca się do poszczególnych uczniów z pytaniem: Und du? Pokazuje przy tym zdjęcie robotów i zwierząt. Uczniowie formułują zdania: Ich mag Roboter, Ich mag Tiere.

Faza podsumowująca

Uczniowie prezentuje na tablicy zadanie: uczniowie słuchają nagrań (nazwy zabawek) i dobierają do nich odpowiednie wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

Każda grupa otrzymuje obrazek przedstawiający półki w sklepie zabawkowym, na których widać kilka lalek, kilka samochodzików, kilka opakowań puzzli, 2‑3 roboty, oraz podpisy (Puppen, Autos, Roboter …). Uczniowie umieszczają podpisy pod odpowiednimi zabawkami.

praca w grupach

podpisy + obrazek, który można wydrukować z e‑materiału: Sprawdź się, ćwiczenie 2

Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o powiedzenie, jakie zabawki lubią (Ich mag Autos… itp.). Następnie zapisuje te zdania na tablicy, uczniowie przepisują do zeszytu zdanie/zdania dotyczące ich preferencji. Chętni mogą je odpowiednio zilustrować.

plenum

Nauczyciel prezentuje dwa zdjęcia. Prosi ochotników o powiedzenie, dokąd pójdą dzieci na dzień dziecka, np. Wir gehen in den Zoo.