Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.5.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich mag Geschenke / Lubię prezenty
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy: A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność prowadzenia rozmowy na temat zabawy i zabawek
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel pyta, z czym uczniowie kojarzą datę 1 czerwca. | |||
Następuje krótka rozmowa w języku polskim na temat Dnia Dziecka, w jaki sposób jest obchodzony, co dzieci zwykle robią tego dnia. Nauczyciel opowiada uczniom, dlaczego w Niemczech Dzień Dziecka obchodzony jest dwa razy w roku. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o opisanie obrazka. Pyta, o czym rozmawiają rodzice Bena. Uczniowie wyrażają w języku polskim swoje przypuszczenia. | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej dialog wraz z dźwiękiem, po czym wyjaśnia znaczenie nowych słówek i zwrotów. Uczniowie przekonują się, czy ich przypuszczenia były słuszne. | |||
Nauczyciel pokazuje na tablicy interaktywnej cztery zdjęcia i pyta, co rodzice Bena planują na Dzień Dziecka. Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi i wskazują odpowiednie zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel prezentuje nagranie ze zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2) oraz duże zdjęcia przedstawiające zoo, park rozrywki i prezenty. Uczniowie powtarzają chórem. | zdjęcia przedstawiające park rozrywki, zoo oraz prezent | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia zabawek. Zadaniem uczniów jest dopasowanie imienia bohatera, który otrzyma taki prezent (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie tworzą grupy pięcio-, sześcioosobowe. Każda otrzymuje komplet trzech zdjęć (jak wyżej) oraz trzy packi na muchy. Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3), uczniowie, gdy usłyszą nazwę atrakcji z okazji Dnia Dziecka, uderzają packą odpowiednie zdjęcie. Czynność jest powtarzana, tak by wszyscy uczniowie mogli wziąć udział w zabawie. | praca w grupach | 15 min | zdjęcia (jak wyżej), packi na muchy |
Uczniowie oglądają wspólnie animację. | |||
Uczniowie rozwiązują zadania do animacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1‑2). | |||
Nauczyciel prezentuje zdjęcia. Uczniowie słuchają nagrań (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3) i powtarzają chórem. | plenum | ||
Następnie nauczyciel zwraca się do poszczególnych uczniów z pytaniem: Und du? Pokazuje przy tym zdjęcie robotów i zwierząt. Uczniowie formułują zdania: Ich mag Roboter, Ich mag Tiere. | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie prezentuje na tablicy zadanie: uczniowie słuchają nagrań (nazwy zabawek) i dobierają do nich odpowiednie wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 15 min | |
Każda grupa otrzymuje obrazek przedstawiający półki w sklepie zabawkowym, na których widać kilka lalek, kilka samochodzików, kilka opakowań puzzli, 2‑3 roboty, oraz podpisy (Puppen, Autos, Roboter …). Uczniowie umieszczają podpisy pod odpowiednimi zabawkami. | praca w grupach | podpisy + obrazek, który można wydrukować z e‑materiału: Sprawdź się, ćwiczenie 2 | |
Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o powiedzenie, jakie zabawki lubią (Ich mag Autos… itp.). Następnie zapisuje te zdania na tablicy, uczniowie przepisują do zeszytu zdanie/zdania dotyczące ich preferencji. Chętni mogą je odpowiednio zilustrować. | plenum | ||
Nauczyciel prezentuje dwa zdjęcia. Prosi ochotników o powiedzenie, dokąd pójdą dzieci na dzień dziecka, np. Wir gehen in den Zoo. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.
plenum
15 min
Nauczyciel pyta, z czym uczniowie kojarzą datę 1 czerwca.
Następuje krótka rozmowa w języku polskim na temat Dnia Dziecka, w jaki sposób jest obchodzony, co dzieci zwykle robią tego dnia. Nauczyciel opowiada uczniom, dlaczego w Niemczech Dzień Dziecka obchodzony jest dwa razy w roku.
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów o opisanie obrazka. Pyta, o czym rozmawiają rodzice Bena. Uczniowie wyrażają w języku polskim swoje przypuszczenia.
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej dialog wraz z dźwiękiem, po czym wyjaśnia znaczenie nowych słówek i zwrotów. Uczniowie przekonują się, czy ich przypuszczenia były słuszne.
Nauczyciel pokazuje na tablicy interaktywnej cztery zdjęcia i pyta, co rodzice Bena planują na Dzień Dziecka. Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi i wskazują odpowiednie zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel prezentuje nagranie ze zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2) oraz duże zdjęcia przedstawiające zoo, park rozrywki i prezenty. Uczniowie powtarzają chórem.
zdjęcia przedstawiające park rozrywki, zoo oraz prezent
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia zabawek. Zadaniem uczniów jest dopasowanie imienia bohatera, który otrzyma taki prezent (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Faza realizacyjna
Uczniowie tworzą grupy pięcio-, sześcioosobowe. Każda otrzymuje komplet trzech zdjęć (jak wyżej) oraz trzy packi na muchy. Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3), uczniowie, gdy usłyszą nazwę atrakcji z okazji Dnia Dziecka, uderzają packą odpowiednie zdjęcie. Czynność jest powtarzana, tak by wszyscy uczniowie mogli wziąć udział w zabawie.
praca w grupach
15 min
zdjęcia (jak wyżej), packi na muchy
Uczniowie oglądają wspólnie animację.
Uczniowie rozwiązują zadania do animacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1‑2).
Nauczyciel prezentuje zdjęcia. Uczniowie słuchają nagrań (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3) i powtarzają chórem.
plenum
Następnie nauczyciel zwraca się do poszczególnych uczniów z pytaniem: Und du? Pokazuje przy tym zdjęcie robotów i zwierząt. Uczniowie formułują zdania: Ich mag Roboter, Ich mag Tiere.
Faza podsumowująca
Uczniowie prezentuje na tablicy zadanie: uczniowie słuchają nagrań (nazwy zabawek) i dobierają do nich odpowiednie wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
15 min
Każda grupa otrzymuje obrazek przedstawiający półki w sklepie zabawkowym, na których widać kilka lalek, kilka samochodzików, kilka opakowań puzzli, 2‑3 roboty, oraz podpisy (Puppen, Autos, Roboter …). Uczniowie umieszczają podpisy pod odpowiednimi zabawkami.
praca w grupach
podpisy + obrazek, który można wydrukować z e‑materiału: Sprawdź się, ćwiczenie 2
Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o powiedzenie, jakie zabawki lubią (Ich mag Autos… itp.). Następnie zapisuje te zdania na tablicy, uczniowie przepisują do zeszytu zdanie/zdania dotyczące ich preferencji. Chętni mogą je odpowiednio zilustrować.
plenum
Nauczyciel prezentuje dwa zdjęcia. Prosi ochotników o powiedzenie, dokąd pójdą dzieci na dzień dziecka, np. Wir gehen in den Zoo.