Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autork scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Eating Out / Jedzenie na mieście

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, I.6, I.14, II.1, II.5, III.1, III.4, III.5, V.1, V.4

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z wizytą w restauracji. 

  2. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail, w którym opowiada o swojej ulubionej restauracji.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat wizyty w restauracji.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat zasad poprawnego nakrywania do stołu.

  3. Uczeń opisuje swoją ulubioną restaurację.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie opisują zdjęcie przedstawiające rodzinę w restauracji (Przeczytaj). Nauczyciel na bieżąco uzupełnia potrzebne słownictwo.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w tekście Sunday Dinner at a Restaurant nazwy restauracji, którą odwiedził Mark z rodziną. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają tekst Sunday Dinner at a Restaurant i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają wybór odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  3. Uczniowie wykonują w parach Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi na forum klasy.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a następnie chętne osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  6. Nauczyciel wyjaśnia formy gramatyczne Let’s i Why don’t we, po czym uczniowie wykonują Exercise 67 (Przeczytaj).

  7. W ramach rozgrzewki nauczyciel i uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  8. Uczniowie oglądają film, a następnie wykonują Exercise 2 (Film).

  9. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Film). Po sprawdzeniu odpowiedzi na forum klasy, w ciągu 30 sekund starają się zapamiętać czynności związane z nakryciem stołu.

  10. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Film) i sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  11. Uczniowie wykonują w parach Exercise 5 (Film). Następnie na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki z pary.

Faza podsumowująca:

Uczniowie realizują Exercise 7 (Sprawdź się). Odczytują swoje prace w parach, a następnie chętne osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki z pary.

Praca domowa

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your English friend would like to know something about eating out in your town. Write an email in which you:

  • tell them how often you eat out and who with;

  • describe your typical experience in your favourite restaurant;

  • suggest going there together sometime.

Sign as XYZ.

Your reply should be at least 50 words long.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą krzyżówkę składającą się z 8–10 haseł, wykorzystując przy tym słownictwo z filmu z materiału.