Numer e‑materiału: 3.4.12.2

Imię i nazwisko autora lekcji: Paweł Przywara

Przedmiot: język niemiecki

Temat zajęć: Weltveränderer/Osoby zmieniające świat

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat osób mających wpływ na rozwój świata.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety);
12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • podaje przykłady osób, które zmieniają lub zmieniły świat na lepsze;

  • wyjaśnia powody, dla których Albert Einstein jest podziwiany i znany na całym świecie;

  • przedstawia osobę zmieniającą świat na lepsze i uzasadnia swój wybór.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi sferami życia;

  • korzysta z autentycznych materiałów językowych;

  • ma możliwośc samodzielnej pracy nad językiem;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi), koncentrowanie uwagi;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej – sporządzanie streszczeń i notatek.

Metody, techniki i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • konstruktywizm;

  • podająca: pogadanka, praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio;

  • aktywizująca: kuli śnieżnej, mapa myśli;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • tarcza ze skalą od 1 do 6;

  • multimedium (Plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat osób zmieniających świat i rozpoczyna krótką dyskusję na ten temat.

  • Podczas dyskusji nauczyciel naprowadza uczniów na słownictwo kluczowe niezbędne uczniom do zrozumienia omawianych treści.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych im osób, które mają/mogły mieć znaczący wpływ na zmianę świata – tj. rozwój technologii i postęp cywilizacyjny.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np. Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). W tym celu wykorzystuje technikę kuli śnieżnej. Najpierw uczniowie odpowiadają na postawione pytanie indywidualnie – w myślach lub zeszycie. Następnie uzgadniają swoje stanowiska kolejno: w parach, w grupach 4‑osobowych, w grupach 8‑osobowych. Na koniec wypracowują jedną wspólną odpowiedź dla całej klasy. Dyskusja ta daje szansę każdemu uczniowi na wyrażenie swojego zdania na podany temat. Kształci umiejętność negocjowania i formułowania myśli. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy.

  • Uczniowie w parach sprawdzają rozumienie tekstu czytanego (Übung 1‑3), dopasowują informacje, uzupełniają tekst podanymi zwrotami, rozwiązują zadania typu prawda/fałsz. W razie wątpliwości proszą o pomoc nauczyciela, konsultując z nim niejasne kwestie.

  • Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą na temat Alberta Einsteina, pokazując zdjęcie z sekcji Plik audio. Uczniowie wymieniają informacje w grupach, po czym przedstawiciele grup podchodzą do tablicy i zapisują je, tworząc w ten sposób mapę myśli. Następnie w grupach słuchają nagrania pliku audio i na podstawie wysłuchanych informacji przygotowują życiorys Alberta Einsteina.

  • Po napisaniu życiorysu grupy wymieniają się napisanymi życiorysami, słuchają nagrania audio ponownie i udzielają informacji zwrotnej dotyczącej poprawności życiorysu przygotowanego przez inną grupę. W razie błędów nanoszą poprawki.

  • Następnie uczniowie w parach wybierają prawdziwe informacje dotyczące życia Alberta Einsteina, układają jego życiorys w odpowiedniej kolejności, odpowiadają na pytania (Übung 1–3 do Pliku audio), wyjaśniając rownocześnie partnerowi swój tok rozumowania. Nauczyciel przypomina zasady rozwiązywania ćwiczeń w parach: Wykonaj ćwiczenie samodzielnie, porównaj z koleżanką/kolegą, omów z koleżanką/kolegą odpowiedzi, które się od siebie różnią, w razie wątpliwości skonsultuj z nauczycielem.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi opowiadają o osobie, którą uważają za zmieniającą świat na lepsze (tj. mającą istotny wpływ na rozwój ludzkości). Każdy z uczniów wymienia taką osobę oraz opowiada, dlaczego według niego przyczyniła się do zmiany świata na lepsze. Następnie pyta kolejnego ucznia/kolejną uczennicę, kto dla niego/dla niej jest taką osobą. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi. 

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest napisanie odpowiedzi na post zamieszczony w Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie Kogo mógłbyś/mogłabyś wziąć za wzór do naśladowania?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio

  • Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie w ramach metody lekcji odwróconej mają za zadanie uzyskać jak najwięcej informacji z życia Alberta Einsteina.

  • W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie w parach prezentują w formie dramy wywiad z Albertem Einsteinem, wykorzystując wiedzę na temat jego życia. Następnie w grupach wyszukują informacje o osobach ze swojego regionu, które miały znaczący wpływ na zmianę świata. Uczniowie przygotowują informację na ich temat, którą prezentują na forum klasy.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przeprowadzają wśród swoich znajomych, rodziny ankietę, kto według nich wpłynął znacząco na zmianę świata i dlaczego. Wyniki ankiety przedstawiają na następnych zajęciach. Mogą je również zaprezentować w formie notaki wizualnej.

Wykaz źródeł:

https://de.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein