Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Fijałkowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Przemiana alfa

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych;
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem.
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
3) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych;
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem.
XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń:
9) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta (beta+, beta–).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. tłumaczy, czym jest przemiana alfa,

  2. zapisuje równanie przemiany alfa,

  3. wyznacza energię uwolnioną w przemianie alfa i energię kinetyczną cząstki alfa emitowanej w przemianie 238U.

Strategie nauczania

IBSE

Metody nauczania

wykład informacyjny

Formy zajęć:

praca zespołowa

Środki dydaktyczne:

tablica

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wypytuje uczniów o to, czy wiedzą, czym jest promieniowanie alfa, czy w życiu codziennym spotykamy się z izotopami alfa‑promieniotwórczymi, a jeśli tak, czy potrafią podać przykłady. Do ostatniej części tego pytania nauczyciel wróci na końcu lekcji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wprowadza pojęcie przemiany alfa, zapisuje jej równanie.
Następnie wprowadza wyrażenie na energię uwalnianą w przemianie i dyskutuje z uczniami na temat tego, jak energia uwalniana w przemianie alfa rozdziela się pomiędzy produkty rozpadu. Nauczyciel przypomina uczniom zasadę zachowania energii i pędu.
Uczniowie wykorzystują zasadę zachowania energii i pędu do wyznaczenia energii cząstki alfa emitowanej w przemianie 238U.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy.

Faza podsumowująca:

Korzystając z multimedium e‑materiału uczniowie poznają przykłady codziennych przedmiotów zawierających izotopy alfa‑promieniotwórcze.

Praca domowa:

Nauczyciel zadaje uczniom zadanie 2, 4 i 5 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Uczniowie mogą zapoznać się z multimedium przed oraz po lekcji.