| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 3) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 9) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta (βbeta+, βbeta–). |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
tłumaczy, czym jest przemiana αalfa,
zapisuje równanie przemiany αalfa,
wyznacza energię uwolnioną w przemianie αalfa i energię kinetyczną cząstki αalfa emitowanej w przemianie .
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
Nauczyciel wypytuje uczniów o to, czy wiedzą, czym jest promieniowanie αalfa, czy w życiu codziennym spotykamy się z izotopami αalfa‑promieniotwórczymi, a jeśli tak, czy potrafią podać przykłady. Do ostatniej części tego pytania nauczyciel wróci na końcu lekcji. |
|
Nauczyciel wprowadza pojęcie przemiany αalfa, zapisuje jej równanie. Następnie wprowadza wyrażenie na energię uwalnianą w przemianie i dyskutuje z uczniami na temat tego, jak energia uwalniana w przemianie αalfa rozdziela się pomiędzy produkty rozpadu. Nauczyciel przypomina uczniom zasadę zachowania energii i pędu. Uczniowie wykorzystują zasadę zachowania energii i pędu do wyznaczenia energii cząstki αalfa emitowanej w przemianie . Nauczyciel ocenia pracę uczniów, dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy. |
|
Korzystając z multimedium e‑materiału uczniowie poznają przykłady codziennych przedmiotów zawierających izotopy αalfa‑promieniotwórcze. |
|
Nauczyciel zadaje uczniom zadanie 2, 4 i 5 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Uczniowie mogą zapoznać się z multimedium przed oraz po lekcji. |