Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Typy genetyczne kształtów wsi w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna. Uczeń:

Uczeń:

  1. wyjaśnia zmiany procesów urbanizacyjnych i osadnictwa wiejskiego w Polsce, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia czynniki wpływające na rozwój osadnictwa wiejskiego,

  • charakteryzuje typy genetyczne wsi w Polsce,

  • wskazuje rejony występowania danego typu wsi.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacji/grywalizacja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny Polski

Materiały pomocnicze:

M. Kiełczewska‑Zaleska, Geografia osadnictwa – zarys problematyki, PWN, Warszawa 1969.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytania: jak uczniowie rozumieją pojęcie wsi, jakie czynniki mogły wpłynąć na rozwój osadnictwa wiejskiego w Polsce.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie czynniki wpłynęły na zróżnicowanie typów wsi w Polsce.

  • Uczniowie, korzystając z e‑materiału, wymieniają i charakteryzują główne typy genetyczne wsi w Polsce.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie przystępują do gry edukacyjnej zamieszczonej w e‑materiale. Rozwiązują zawarte w grze zadania, dopasowują typ wsi do schematu oraz zdjęcia satelitarnego. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów. Wygrywa grupa, która jako pierwsza przejdzie całą grę edukacyjną.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji (np. Google Maps), odszukaj zdjęcie satelitarne dowolnej wsi położonej w regionie twojego zamieszkania. Na podstawie zdjęcia postaraj się przyporządkować daną wieś do jednego z typów genetycznych poznanych na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zdjęcia i mapy zawarte w e‑materiale pozwalają na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzują wiedzę ucznia. Gra edukacyjna ma na celu sprawdzenie wiedzy ucznia, a także poszerzenie jej, zmusza też ucznia do samodzielnej pracy i pogłębiania swoich wiadomości. Temat zostaje też zrealizowany w przypadku niewykorzystania gry edukacyjnej. Gra edukacyjna może być wykorzystana również w ramach lekcji: Nowe funkcje wsi oraz w trakcie lekcji dotyczącej zróżnicowania przestrzennego wsi (zakres podstawowy: VIII. 14).