Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Typy genetyczne kształtów wsi w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna. Uczeń:
Uczeń:
wyjaśnia zmiany procesów urbanizacyjnych i osadnictwa wiejskiego w Polsce, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia czynniki wpływające na rozwój osadnictwa wiejskiego,
charakteryzuje typy genetyczne wsi w Polsce,
wskazuje rejony występowania danego typu wsi.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacji/grywalizacja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny Polski
Materiały pomocnicze:
M. Kiełczewska‑Zaleska, Geografia osadnictwa – zarys problematyki, PWN, Warszawa 1969.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytania: jak uczniowie rozumieją pojęcie wsi, jakie czynniki mogły wpłynąć na rozwój osadnictwa wiejskiego w Polsce.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie czynniki wpłynęły na zróżnicowanie typów wsi w Polsce.
Uczniowie, korzystając z e‑materiału, wymieniają i charakteryzują główne typy genetyczne wsi w Polsce.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie przystępują do gry edukacyjnej zamieszczonej w e‑materiale. Rozwiązują zawarte w grze zadania, dopasowują typ wsi do schematu oraz zdjęcia satelitarnego. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów. Wygrywa grupa, która jako pierwsza przejdzie całą grę edukacyjną.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji (np. Google Maps), odszukaj zdjęcie satelitarne dowolnej wsi położonej w regionie twojego zamieszkania. Na podstawie zdjęcia postaraj się przyporządkować daną wieś do jednego z typów genetycznych poznanych na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Zdjęcia i mapy zawarte w e‑materiale pozwalają na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzują wiedzę ucznia. Gra edukacyjna ma na celu sprawdzenie wiedzy ucznia, a także poszerzenie jej, zmusza też ucznia do samodzielnej pracy i pogłębiania swoich wiadomości. Temat zostaje też zrealizowany w przypadku niewykorzystania gry edukacyjnej. Gra edukacyjna może być wykorzystana również w ramach lekcji: Nowe funkcje wsi oraz w trakcie lekcji dotyczącej zróżnicowania przestrzennego wsi (zakres podstawowy: VIII. 14).