Autorka e‑materiału: Anna Olewińska‑Bylniak

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What to Play with Friends? / W co grać z przyjaciółmi?

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.5, II.5, III.1, III.4, V.5

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z grami planszowymi. 

  2. Uczeń potrafi wskazać różnice między zasadami gry w szachy i warcaby.

  3. Uczeń potrafi opisać zasady swojej ulubionej gry.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija zainteresowanie grami planszowymi jako formą spędzania wolnego czasu.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat różnych rodzajów gier planszowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem/filmem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie odpowiadają na pytanie: Do you play any games? What kind of games do you play? What do you play with friends? Udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Traditional Board Games – Do You Know How to Win Them? i odpowiedź na pytanie: Do you know any of these games? Następnie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj) i podają je na forum klasy, uzasadniając odpowiedzi odpowiednimi fragmentami tekstu.

  2. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie czytają wpis na blogu i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  4. Uczniowie odpowiadają w parach na pytanie w Exercise 5 (Przeczytaj): What’s your favourite game and why? Chętni relacjonują na forum klasy wypowiedzi kolegów/koleżanek.

  5. W ramach przygotowania do pracy z multimedium uczniowie odpowiadają na pytanie Do you play chess/draughts? How do you win in chess/draughts? i wykonują Exercise 1 (Film).

  6. Uczniowie oglądają film w całości po raz pierwszy. Następnie oglądają film powtórnie: nauczyciel zatrzymuje film po każdej klatce, żeby wyjaśnić trudniejsze zwroty oraz aby uczniowie mogli zrobić notatki). Następnie uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Film), podają je na forum klasy i uzasadniają.

  7. Pracując w parach, uczniowie wykonują Exercise 24 (Film).

  8. Uczniowie odpowiadają w parach na pytanie z Exercise 5 (Film): Which game would you like to play - chess or draughts? Why?

Następnie na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie realizują Exercise 7 (Sprawdź się). Odczytują prace w parach, a następnie chętne osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): After learning about new types of games you want to share this knowledge with your friend from England. Write an email and describe your favourite game:

  • write the name of the game and the number of players;

  • write how to win;

  • invite him/her to play.

Your email should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej (indywidualnie) lub w fazie podsumowującej lekcji (w parach) uczniowie tworzą grę memo składającą się z 5ciu par kart. Każda para kart składa się z karty z ilustracją jednego z następujących słów: chess board, rook, bishop, knight pawn oraz karty z zapisem danego słowa. Na następnej lekcji (jeśli praca wykonana była w domu) lub bezpośrednio po stworzeniu memo (jeśli praca wykonywana była w klasie) uczniowie grają w memo w parach.