Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Wpływ syntetycznych hormonów płciowych na przebieg cyklu rozrodczego kobiety
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym są syntetyczne hormony płciowe.
Przedstawisz rolę syntetycznych hormonów płciowych w regulacji cyklu menstruacyjnego.
Porównasz wpływ jedno- i dwuskładnikowych preparatów antykoncepcyjnych na przebieg cyklu rozrodczego kobiety.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
prezentacja;
symulacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Chętni uczniowie pozyskują samodzielnie informacje dotyczące wpływu syntetycznych hormonów płciowych na przebieg cyklu rozrodczego kobiety i wspólnie przygotowują na ten temat prezentację. Powinna ona uwzględniać omówienie wahań poziomów hormonów i temperatury ciała podczas cyklu menstruacyjnego kobiety na podstawie wykresu zawartego w e‑materiale. Uczniowie mogą również przeprowadzić dyskusję na temat zalet i wad takiej formy antykoncepcji.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi o przygotowanie w parach pytań związanych z tematem. W razie problemów z ich sformułowaniem nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Czego chcecie się dowiedzieć?”, „Co was interesuje w związku z tematem lekcji?”. Następnie rozpoczyna pogadankę, pytając uczniów, co wiedzą na temat środków antykoncepcyjnych.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wskazani przed lekcją uczniowie prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniając ich wypowiedzi.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną przedstawiającą wpływ jedno- i dwuskładnikowych tabletek antykoncepcyjnych na poziom hormonów w naturalnym cyklu menstruacyjnym i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, sformułowali wyjaśnienie, czym różnią się tabletki antykoncepcyjne jednoskładnikowe od dwuskładnikowych i dlaczego skuteczność antykoncepcyjna jest zachowana w czasie 7‑dniowej przerwy w przyjmowaniu tabletek dwuskładnikowych. Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 5 (w którym mają za zadanie przyporządkować efekty biologiczne stosowania preparatów hormonalnych do odpowiedniej grupy: składowej estrogennej lub gestagennej) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, dlaczego nie istnieją jednoskładnikowe tabletki antykoncepcyjne zawierające wyłącznie składową estrogenną), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 4 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Uczniowie odpowiadają na pytania sformułowane we wstępnej fazie lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 3 oraz 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.