Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Co odziedziczyliśmy po XIX‑wiecznym realizmie? Dialog z tradycją
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje realizm jako nurt w sztuce;
charakteryzuje nurt realizmu XIX‑wiecznego;
wyjaśnia różnice i podobieństwa w nurtach nawiązujących do realizmu XIX‑wiecznego;
zestawia teksty kultury ujawniające cechy realizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów, by przygotowali własną definicję terminów „rzeczywistość” i „realność” oraz zastanowili się nad tym, kiedy mówimy, że coś jest realistyczne. Jakie cechy musi spełniać obiekt lub tekst kultury, by można było go określić jako realistyczny.
Faza wprowadzająca
Na początku lekcji uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy wykonanej w domu. Uczniowie dzielą się refleksjami dotyczącymi formułowania definicji terminów: „rzeczywistość”, „realność”, „realistyczny”. Nauczyciel może dodatkowo przytoczyć definicję słownikową. Ważne, by uczniowie doszli do wniosku, że pojęcie mimesis, znane już od czasów antycznej Grecji, jest również ważnym pojęciem w realizmie, który szczególny nacisk kładzie na odtworzenie rzeczywistości.Następnie nauczyciel prezentuje uczniom „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” w tym z definicją nurtu realizmu oraz – wstępnie – z formami nawiązującymi do realizmu (np. hiperrealizmem). W celu pogłębienia wiedzy przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna”, w której poznają przykłady dzieł malarskich oraz cechy realizmu XIX‑wiecznego. Po wykonaniu poleceń i notatek uczniowie rozpoczynają pracę z „Mapą myśli” i przykładami nurtów, które nawiązują do realizmu XIX‑wiecznego albo z nim polemizując, albo czerpiąc z jego założeń w nowej rzeczywistości. Cały zespół klasowy, z pomocą nauczyciela wykonuje zestaw poleceń i ćwiczeń przyporządkowanych do multimedium.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej, na podstawie wyników pracy w ćwiczeniach multimedialnych, nauczyciel pyta uczniów, co mogło wpłynąć na zmianę w narracji w nurtach nawiązujących do realizmu XIX‑wiecznego. Tutaj uczniowie powinni skierować swoją uwagę na rozwój obyczajowy w późniejszych latach, a zwłaszcza w dwudziestoleciu międzywojennym, kiedy to do głosu doszła dziedzina nauki jaką jest psychologia (w tym psychoanaliza), która miała niebagatelny wpływ na rozwój literatury. Od tej pory pisarze zaczęli poszukiwać przyczyn ludzkiego zachowania w psychice. Dlatego możemy uznać, że realizm psychologiczny jest kontynuacją klasycznego realizmu wynikającą z rozwoju cywilizacyjnego.
Materiały dodatkowe:
Ewa Kuryluk, Hiperrealizm – nowy realizm, Warszawa 1983.
Stanisław Stopczyk, Malarstwo polskie. Realizm, Warszawa 1987.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.