Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.8.3
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Warum nicht mal mit der Bahn? / Koleją – czemu nie?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat podróżowania ze szczególnym uwzględnieniem przemieszczania się wybranymi środkami lokomocji.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada o przygotowaniach do podróży koleją,
wymienia zalety podróżowania pociągiem,
wyraża swoje zdanie na temat przemieszczania się koleją.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
strategie kognitywne:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy reklama w telewizji, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre słowa z języka niemieckiego);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna (burza mózgów);
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustrację interaktywną i pyta, czy domyślają się, o czym będą dyskutować na lekcji. Następnie prosi ich o zwerbalizowanie ich skojarzeń związanych z podróżą koleją (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Mit der Bahn durch Europa, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W razie trudności nauczyciel wspiera ich w tym zadaniu, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa. Następnie uczniowie rozwiązują ćwiczenia sprawdzające zrozumienie przeczytanego tekstu (wyszukiwanie informacji w tekście, porządkowanie informacji, ćwiczenia słownikowe, odpowiedź na pytania związane tematycznie z treścią tekstu). W tej części nauczyciel może zainicjować krótką rozmowę, która będzie stanowiła podsumowanie pracy z tekstem źródłowym. Może np. poprosić o odpowiedź na kilka prostych pytań dotyczących treści tekstu lub wykorzystać do tego Übung 4 w części Przeczytaj.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z multimedium Warum sollte man mit dem Zug reisen? w części Ilustracja interaktywna, analizują treść, zawarte informacje, odsłuchują i poznają słownictwo. Uczniowie wykonują kolejno polecenia do multimedium: porządkują informacje, dopasowują poszczególne elementy do siebie, utrwalają słownictwo. Na zakończenie pracy z ilustracją interaktywną nauczyciel może poprosić uczniów o krótkie podsumowanie, np. podanie, jakie zalety podróży koleją wskazano w multimedium.
Następnie uczniowie wykonują zestaw zadań interaktywnych, utrwalając i sprawdzając znajomość poznanych struktur leksykalnych. Uczniowie wykonują zadania słownikowe, tłumaczą zwroty na język niemiecki, układają w logicznym porządku informacje, opisują zdjęcia oraz wykonują zadanie leksykalno‑gramatyczne.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie potrafią wymienić zalety podróżowania koleją, nazwać dogodności podróży pociągiem oraz opowiedzieć o przygotowaniach, które należy poczynić przed taką wyprawą. Uczniowie swobodnie wypowiadają się na temat swoich upodobań i preferencji odnośnie do środka transportu.
Praca domowa
Zadaniem ucznia jest napisanie e‑maila do przyjaciela, w którym opisze przygotowania do swojej podróży pociągiem przez Europę (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie omawianym zagadnieniem, odgadnięcie tematu lekcji; ilustracja może być wykorzystana jako inspiracja do burzy mózgów we wstępnej fazie lekcji;
w trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracji do wypowiedzi pisemnych lub ustnych, formy słowniczka, do uporządkowania i zebrania argumentów przemawiających za wyborem pociągu jako środka lokomocji;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako formy wizualnej notatki z lekcji lub pomocy do wykonania zadania domowego.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0