Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Marta Hilgier
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Royals Every Day / Codzienność Rodziny Królewskiej
Grupa docelowa: klasa 7 szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Cele kształcenia - wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania - wymagania szczegółowe I.1, I.4, I.5, I.14, II.2, II.5, III.1, III.4, V.3, VII.1, VII 14, IX.1, IX.2, XIII
Kształtowane kompetencje kluczowe
[K1] Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] Kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4]Kompetencje cyfrowe
[K5] Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne
Uczeń opisuje jak wygląda typowy dzień brytyjskiego króla.
Uczeń opisuje życie rodziny królewskiej.
Uczeń redaguje tekst e‑maila, w którym opisuje wizytę Księżnej Walii w swojej szkole.
Cele motywacyjne
Uczeń potrafi opisać typowy dzień z życia brytyjskiego monarchy.
Uczeń tworzy wiadomość e‑mail, w której opisuje wizytę Księżnej Walii w swojej szkole.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie brytyjskiej rodziny królewskiej (Przeczytaj) i prosi uczniów, by opowiedzieli, kogo widzą na zdjęciu: Who is who in this picture? How are they related to one another?
Uczniowie nazywają członków rodziny królewskiej. Nauczyciel pomaga i poprawia wymowę.
Nauczyciel mówi: Today we will talk about daily routines of the Royals. But what does YOUR day look like? What do you do in the morning/in the afternoon/in the evening?
Nauczyciel dzieli się swoim planem dnia, a następnie uczniowie rozmawiają w parach, grupach lub na forum zespołu klasowego. Następnie uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst o dniu z życia króla Karola (Przeczytaj), a następnie wykonują w Exercise 2 (Przeczytaj). Wskazane osoby podają prawidłowe odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je cytatami z tekstu.
Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i indywidualnie wybrają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Czytają odpowiedzi na forum zespołu klasowego i uzasadniają swoje wybory cytatem z tekstu.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 i 5 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Nauczyciel informuje uczniów, że dziś przypomną sobie zasadę używania strony biernej, a następnie prosi, by uczniowie w parach znaleźli w czytance wszystkie jej przykłady. Uczniowie podają przykłady, a nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie przypomina uczniom ogólną zasadę strony biernej w jęz. angielskim, z naciskiem na stronę bierną w przypadku czasowników modalnych, według instrukcji w e‑materiale.
Uczniowie wykonują Exercise 6 (Przeczytaj) i czytają swoje odpowiedzi. Błędy są poprawiane i wyjaśniane na forum klasy.
Nauczyciel prosi by w ramach wprowadzenia do pracy z ilustracją interaktywną połączyli słowa z ich tłumaczeniami w Exercise 1 (Ilustracja Interaktywna). Wskazany uczeń nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną
Nauczyciel klika na obrazy z ilustracji multimedialnej na tablicy, a uczniowie słuchają nagrań (Ilustracja interaktywna), a następnie prosi, aby uczniowie indywidualnie wykonali Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel odtwarza nagrania jeszcze raz, a uczniowie wykonują Exercise 3‑5 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi. Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w grupach rozmawiają na temat: What are the pluses and minuses of being a royal. Would you like your days to look like the Duchess’s or the KIng’s? Why? Why not?
Wskazane osoby prezentują swoje opinie na forum klasy. Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1‑8 (Sprawdź się)
Uczniowie piszą pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się):
You are a student of a school which was visited by The Princess of Wales. Write an email to an English speaking friend about it.
inform them why the Princess visited your school;
describe what her kids do every day;
say what rules Royal Kids have to follow.
Materiały pomocnicze:
Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
W ramach pracy domowej uczniowie tworzą mapę pojęć ze słowami z lekcji dotyczącymi życia monarchy. Na kolejnej lekcji oprowadzają swoich partnerów z ławek po swoich mapach, tłumacząc swój tok myślenia przy ich tworzeniu.