Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.2.1
Imię i nazwisko autora: Monika Janicka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wie ist deine Adresse? / Jaki jest twój adres?
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasa IV, poziom edukacyjny - A2+/B1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencja w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni liczebniki od 20 do 100;
sformułuje pytanie o adres zamieszkania;
przeanalizuje sposób tworzenia liczb dwucyfrowych.
Cele motywacyjne:
Uczeń wykorzystuje i tworzy takie zadania językowe, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy reklama w telewizji, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre słowa z języka niemieckiego).
Metody i formy pracy:
podające: praca ze źródłem drukowanym, praca z plikami audio, wyjaśnianie;
eksponujące: analiza tworzenia liczb 21‑100;
praktyczne: metody aktywizujące, tworzenie krótkich wypowiedzi ustnych, ćwiczenia utrwalające;
programowana: ćwiczenia interaktywne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wprowadza czasownik wohnen i wyjaśnia jego znaczenie. Odczytuje na głos tytuł tekstu w części Przeczytaj. Uczniowie starają się przetłumaczyć ten tytuł. Nauczyciel zwraca uwagę na przyimek in: wohnen in.
b) Faza realizacyjna:
Po przeczytaniu tekstu uczniowie wykonują Übung 1 z części Przeczytaj, a następnie porównują w parach swoje odpowiedzi. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zwrot: In der ... straße wohnen.
W ramach ukierunkowania uwagi uczniów na tekst słuchany (plik audio), nauczyciel pyta: W jakiej sytuacji możemy zadać pytanie „Wo wohnst du?”. Nauczyciel odtwarza plik audio, a następnie prosi o porównanie, czy któraś z podanych przez uczniów sytuacji odpowiada tej z nagrania.
Uczniowie utrwalają liczby, wykonując Aufgabe 4 i 5 z części Sprawdź się. Następnie pracują w parach i bawią się w pisanie magicznym piórem: Uczeń A pisze uczniowi B palcem na plecach liczbę dwucyfrową. Uczeń B stara się odgadnąć, jaka to liczba. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.
Uczniowie zadają sobie nazwajem pytania o miejsce zamieszkania i podają swój adres. Można zastosować tu technikę speed‑dating: należy zadać pytanie o adres zamieszkania jak największej liczbie osób i jak największej liczbie osób udzielić informacji na temat swojego miejsca zamieszkania.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Każdy członek grupy pisze trzy zdania na temat miejsca swojego zamieszkania. Jedna informacja powinna być prawdziwa, a dwie fałszywe. Następnie uczniowie przedstawiają swoje informacje grupie. Grupa zgaduje, czy dana informacja jest fałszywa, czy prawdziwa.
Można wprowadzić element rywalizacji. Kto pierwszy odgadnie prawdziwość podanej informacji, dostaje punkt. Wygrywa osoba, która zdobędzie najwięcej punktów.
Praca domowa:
W celu utrwalenia liczb uczniowie wykonują Übung 1‑3 z części Przeczytaj oraz Aufgabe 1 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wysłuchanie nagrania, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem;
w trakcie lekcji: plik audio jest wykorzystywany do rozwijania umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnych i rozumienia tekstów słuchanych; uczniowie odgrywają w parach podobne rozmowy telefoniczne; nauczyciel może w tym celu zapisać na tablicy niezbędne zwroty;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego; wielokrotne odtwarzanie pliku audio wesprze pracę nad wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0