Numer e‑materiału: 2.4.2.1

Imię i nazwisko autora: Monika Janicka

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Wie ist deine Adresse? / Jaki jest twój adres?

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasa IV, poziom edukacyjny - A2+/B1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencja w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni liczebniki od 20 do 100;

  • sformułuje pytanie o adres zamieszkania;

  • przeanalizuje sposób tworzenia liczb dwucyfrowych.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń wykorzystuje i tworzy takie zadania językowe, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • ćwiczenie (powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy reklama w telewizji, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre słowa z języka niemieckiego).

Metody i formy pracy:

  • podające: praca ze źródłem drukowanym, praca z plikami audio, wyjaśnianie;

  • eksponujące: analiza tworzenia liczb 21‑100;

  • praktyczne: metody aktywizujące, tworzenie krótkich wypowiedzi ustnych, ćwiczenia utrwalające;

  • programowana: ćwiczenia interaktywne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wprowadza czasownik wohnen i wyjaśnia jego znaczenie. Odczytuje na głos tytuł tekstu w części Przeczytaj. Uczniowie starają się przetłumaczyć ten tytuł. Nauczyciel zwraca uwagę na przyimek in: wohnen in.

b) Faza realizacyjna:

  • Po przeczytaniu tekstu uczniowie wykonują Übung 1 z części Przeczytaj, a następnie porównują w parach swoje odpowiedzi. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zwrot: In der ... straße wohnen.

  • W ramach ukierunkowania uwagi uczniów na tekst słuchany (plik audio), nauczyciel pyta: W jakiej sytuacji możemy zadać pytanie „Wo wohnst du?. Nauczyciel odtwarza plik audio, a następnie prosi o porównanie, czy któraś z podanych przez uczniów sytuacji odpowiada tej z nagrania.

  • Uczniowie utrwalają liczby, wykonując Aufgabe 4 i 5 z części Sprawdź się. Następnie pracują w parach i bawią się w pisanie magicznym piórem: Uczeń A pisze uczniowi B palcem na plecach liczbę dwucyfrową. Uczeń B stara się odgadnąć, jaka to liczba. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.

  • Uczniowie zadają sobie nazwajem pytania o miejsce zamieszkania i podają swój adres. Można zastosować tu technikę speed‑dating: należy zadać pytanie o adres zamieszkania jak największej liczbie osób i jak największej liczbie osób udzielić informacji na temat swojego miejsca zamieszkania.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Każdy członek grupy pisze trzy zdania na temat miejsca swojego zamieszkania. Jedna informacja powinna być prawdziwa, a dwie fałszywe. Następnie uczniowie przedstawiają swoje informacje  grupie. Grupa zgaduje, czy dana informacja jest fałszywa, czy prawdziwa.

  • Można wprowadzić element rywalizacji. Kto pierwszy odgadnie prawdziwość podanej informacji, dostaje punkt. Wygrywa osoba, która zdobędzie najwięcej punktów.

Praca domowa:

  • W celu utrwalenia liczb uczniowie wykonują Übung 1‑3 z części Przeczytaj oraz Aufgabe 1 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: wysłuchanie nagrania, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem;

  • w trakcie lekcji: plik audio jest wykorzystywany do rozwijania umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnych i rozumienia tekstów słuchanych; uczniowie odgrywają w parach podobne rozmowy telefoniczne; nauczyciel może w tym celu zapisać na tablicy niezbędne zwroty;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego; wielokrotne odtwarzanie pliku audio wesprze pracę nad wymową i intonacją.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec