Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz Lekcji

Autor: Alicja Kasińska

Przedmiot: Biologia

Temat: Konflikt serologiczny

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
3. Odporność. Uczeń:
6) wyjaśnia istotę konfliktu serologicznego i przedstawia znaczenie podawania przeciwciał anty‑Rh;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
2) Odporność. Uczeń:
f) wyjaśnia istotę konfliktu serologicznego i przedstawia znaczenie podawania przeciwciał anty‑Rh,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz istotę konfliktu serologicznego.

  • Opiszesz przebieg matczyno‑płodowego konfliktu serologicznego.

  • Uzasadnisz konieczność podawania przeciwciał anty D, kobiecie z grupą krwi Rh-, która planuje kolejną ciążę.

Strategie nauczania:

  • Konstruktywizm;

  • Konektywizm;

  • Strategia problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • Pogadanka;

  • Analiza tekstu źródłowego;

  • JIGSAW;

  • Ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • grafika interaktywna – multimedium;

  • instrukcje do pracy w grupach (materiał do pobrania).

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje pytanie kluczowe: Co to jest konflikt serologiczny?

  2. Zadaje kolejne pytanie jako wprowadzenie do tematu lekcji:

  • Co jest podłożem konfliktu serologicznego?

  • Dlaczego o niektórych osobach mówi się, że są Rh pozytywne, a o innych, że są Rh negatywne?

  • Dlaczego konflikt serologiczny może być niebezpieczny?

  1. Uczniowie zapoznają się ze wstępem do e‑materiałów, wspólnie z nauczycielem określają cele lekcji, formułują jej temat.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel w krótkim wprowadzeniu zapoznaje uczniów z istotą konfliktu serologicznego, wyjaśnia mechanizm tego zjawiska.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Przydziela każdemu członkowi grupy inne zagadnienie do opracowania, tak aby grupa poznała wszystkie treści dotyczące tematu lekcji: (zagadnienia: A, B, C, D)

  • Zagadnienie A – Ryzyko konfliktu serologicznego matka‑dziecko.

  • Zagadnienie B – Przebieg konfliktu serologicznego między matką Rh negatywną, a płodem Rh pozytywnym.

  • Zagadnienie C – Skutki konfliktu serologicznego.

  • Zagadnienie D – Profilaktyka konfliktu serologicznego.

  1. Uczniowie samodzielnie opracowują otrzymane zadania, wykorzystując e‑materiały, a następnie po upływie wyznaczonego czasu przesiadają się tworząc grupy ekspertów. Wyjaśniają wątpliwości, dyskutują nad opracowanym materiałem.

  2. Uczniowie wracają do wcześniej utworzonych grup. Prezentują pozostałym uczniom opracowane treści, dzięki czemu wszyscy mogą opanować całość materiału objętego tematem lekcji.

  3. czniowie zapoznają się z grafiką interaktywną – Konflikt serologiczny, a następnie w parach wykonują polecenia 1‑3. Wyniki omawiają wspólnie w formie dyskusji na forum klasy, poddając je ocenie koleżeńskiej.

  4. czniowie w krótkiej rozmowie próbują wspólnie ustalić odpowiedź na pytanie: Zastanów się dlaczego lekarze ginekolodzy radzą parom, u których występuje niezgodność czynnika Rh, po narodzinach pierwszego dziecka poczekać z decyzją zajścia w kolejną ciążę?

  5. auczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów, ukierunkowuje ją, formułuje informacje zwrotne.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 7, 8, 9 (zadania o charakterze maturalnym). Wyniki omawiają pod kierunkiem nauczyciela.

  2. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co na dzisiejszych zajęciach było najciekawsze, a co najtrudniejsze? Czy taka forma pracy była dla was interesująca?

  3. Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia.

Praca domowa

  • Ćwiczenia 1 – 6 zawarte w  e‑materiale;

  • Polecenie 4. (dla chętnych uczniów);

  • Materiały do pobrania;

  • Instrukcje do prac w grupach.

Materiały do pobrania

  • Instrukcje do prac w grupach.

R1A7xJAGx5Uul

Instrukcje do prac w grupach
Plik PDF o rozmiarze 40.72 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być użyta w fazie realizacyjnej lekcji. Może być również wykorzystywana podczas lekcji 737 Kodominacja i allele wielokrotne.