Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Jakie reakcje termojądrowe zachodzą w małych gwiazdach? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped‑classroom |
Metody nauczania: | pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca wspólna całej klasy |
Środki dydaktyczne: | rzutnik i ekran do wyświetlania multimedium |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Reakcje termojądrowe zachodzące w gwiazdach - cykl węglowo‑azotowo‑tlenowy” , „Definicja i charakterystyka gwiazd”, „Ewolucja gwiazd” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Materiał należy połączyć z lekcją o gwiazdach oraz cyklu CNO w gwiazdach. Dodatkowo można wprowadzić materiał o ewolucji gwiazd, w którym zaznacza się na jakich etapach ewolucji dominują konkretne cykle. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prezentuje na ekranie uczniom diagram Hertzprunga‑Russella obrazujący rodzaje gwiazd. Pokazuje gdzie jest ciąg główny. Uczniowie mają za zadanie zidentyfikować, na którym etapie ewolucji, w którym miejscu na diagramie HR znajduje się gwiazda, której dominującą energią jest energia pochodząca z cyklów pp, a gdzie cyklu CNO. Uczniowie następnie opisują wspólnie schemat ścieżek cyklu protonowego – rozrysowują je na tablicy. Wyjaśniają, skąd bierze się ta energia, jak zmienia się gwiazda z biegiem lat wskutek zachodzących w niej reakcji termojądrowych. Nauczyciel cały czas kontroluje debatę, upewnia się, że wszyscy rozumieją, o czym jest mowa, uzupełnia brakujące informacje. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują przygotowaną przez nauczyciela kartkówkę – może to być jedno pytanie, inne dla każdego ucznia. Uczniowie mogą korzystać z informacji zapisanych wcześniej na tablicy oraz z własnych notatek. Następnie uczniowie przekazują sobie wzajemnie własne odpowiedzi i sprawdzają rozwiązania kolegi lub koleżanki. Dokonują opisowej oceny odpowiedzi – co było dobrze, co było źle i dlaczego. Po lekcjach nauczyciel sprawdza zarówno odpowiedzi jak i ocenianie danej „kartkówki”.
| |
Praca domowa: | |
Zadania sprawdzające z tego e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Uczniowie mogą obejrzeć multimedium na lekcji. |