Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.5.4
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ich freue mich auf das Wochenende / Cieszę się na weekend
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat zainteresowań.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poda przykłady różnych form spędzania czasu wolnego;
opisze, jak młodzież bawi się podczas wieczoru gier;
wyjaśni, jak spędza czas wolny z przyjaciółmi.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
jest nagradzany za proces i postęp;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: w rozmowie z obcokrajowcem, czytając książki, gazety, artykuły online, pisząc listy itd.);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; unikanie czynników rozpraszających uwagę, np. włączonego radia itd.);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych, śmiech, oglądanie komedii, czytanie humorystycznych książek, aktywność fizyczna, słuchanie muzyki itd.).
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca z całą klasą.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji? oraz o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat form spędzania czasu wolnego przez młodzież. Następnie inicjuje krótką dyskusję na temat: Jak młodzież w Polsce spędza czas wolny? Czy ma podobne zainteresowania jak rówieśnicy w Niemczech?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie przyglądają się zdjęciom, które ilustrują tekst zawarty w sekcji Przeczytaj. Pracując w parach, tworzą pytania do każdego ze zdjęć. Podczas krótkiego spaceru po klasie pary zadają sobie nawzajem wcześniej przygotowane pytania. Wybrane pytania i odpowiedzi zostają zaprezentowane na forum.
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie wykonują zadania typu: ponumeruj zdania, prawda‑fałsz, połącz.
Klasa odkrywa znaczenia nowo poznanej konstrukcji gramatycznej (czasowniki zwrotne).
Nauczyciel odtwarza nagrania do każdego zdjęcia ilustracji interaktywnej. Uczniowie notują aktywności, o których jest mowa w każdym nagraniu.
Klasa wykonuje polecenia do Ilustracji interaktywnej, pogłębiające poruszoną już w tekście źródłowym tematykę i utrwala słownictwo oraz struktury gramatyczne.
Uczniowie otrzymują od nauczyciela karteczki, na których zapisują odpowiedź na pytanie: Und was machst du gewöhnlich am Wochenende? Karteczki zostają umieszczone na tablicy i pogrupowane przez nauczyciela według częstotliwości występowania jednakowych/podobnych odpowiedzi w klasie. Uczniowie tworzą w zeszycie statystykę udzielonych przez grupę odpowiedzi.
W zestawie ćwiczeń interaktywnych klasa: rozwiązuje krzyżówkę, łączy wyrazy w pary, gra w memory. Celem tych zadań jest utrwalenie nowego słownictwa oraz odmiany czasowników zwrotnych.
Uczeń rozwija sprawność rozumienia ze słuchu. Na podstawie nagrania: układa chronologicznie aktywności Fabiana i Tima, zaznacza, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe oraz łączy zdania w pary.
c) Faza podsumowująca:
W Aufgabe 7 uczniowie odpowiadają na pytania, natomiast w Aufgabe 8 opisują czas spędzany z przyjaciółmi.
Uczeń odpowiada sobie na pytania: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze? - Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co mnie zaskoczyło?
Jeśli lekcja odbywa się w sali lekcyjnej, uczniowie mogą pracować w parach, zadając sobie pytania, które znajdują się w Aufgabe 7. Można również przećwiczyć odmianę czasowników zwrotnych, stosując kostki do gry. Uczeń rzuca kostką i odmienia czasownik zgodnie z poniższą instrukcją:
1 oczko - ich
2 oczka - du
3 oczka - er/sie/es
4 oczka - wir
5 oczek - ihr
6 oczek - sie
Praca domowa:
Aufgabe 8 można zadać uczniom jako pracę domową.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: uczniowie przygotowują krótką wypowiedź pisemną na temat aktywności wykonywanej w ostatni weekend;
w trakcie lekcji: klasa pracuje w grupach; każda grupa otrzymuje jedno ze zdjęć z ilustracji interaktywnej i tworzy historię w oparciu o swoje zdjęcie. Uczniowie mogą wymyślić fabułę, która wiąże ze sobą wszystkie aktywności na zdjęciu.
po lekcji: każdy uczeń wybiera jedną z przedstawionych aktywności i przygotowuje na jej temat krótką prezentację w formie ustnej. Uczniowie opowiadają o tym, dlaczego ta aktywność jest dla nich ważna, jakie korzyści z niej wynikają i jakie umiejętności można dzięki niej rozwijać.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0