Numer e‑materiału: 2.5.5.4

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ich freue mich auf das Wochenende / Cieszę się na weekend

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat zainteresowań.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poda przykłady różnych form spędzania czasu wolnego;

  • opisze, jak młodzież bawi się podczas wieczoru gier;

  • wyjaśni, jak spędza czas wolny z przyjaciółmi.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • jest nagradzany za proces i postęp;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.

Strategie uczenia się:

  • ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: w rozmowie z obcokrajowcem, czytając książki, gazety, artykuły online, pisząc listy itd.);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi; unikanie czynników rozpraszających uwagę, np. włączonego radia itd.);

  • obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych, śmiech, oglądanie komedii, czytanie humorystycznych książek, aktywność fizyczna, słuchanie muzyki itd.).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca z całą klasą.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji? oraz o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat form spędzania czasu wolnego przez młodzież. Następnie inicjuje krótką dyskusję na temat: Jak młodzież w Polsce spędza czas wolny? Czy ma podobne zainteresowania jak rówieśnicy w Niemczech?

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie przyglądają się zdjęciom, które ilustrują tekst zawarty w sekcji Przeczytaj. Pracując w parach, tworzą pytania do każdego ze zdjęć. Podczas krótkiego spaceru po klasie pary zadają sobie nawzajem wcześniej przygotowane pytania. Wybrane pytania i odpowiedzi zostają zaprezentowane na forum.

  • Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie wykonują zadania typu: ponumeruj zdania, prawda‑fałsz, połącz.

  • Klasa odkrywa znaczenia nowo poznanej konstrukcji gramatycznej (czasowniki zwrotne).

  • Nauczyciel odtwarza nagrania do każdego zdjęcia ilustracji interaktywnej. Uczniowie notują aktywności, o których jest mowa w każdym nagraniu.

  • Klasa wykonuje polecenia do Ilustracji interaktywnej, pogłębiające poruszoną już w tekście źródłowym tematykę i utrwala słownictwo oraz struktury gramatyczne.

  • Uczniowie otrzymują od nauczyciela karteczki, na których zapisują odpowiedź na pytanie: Und was machst du gewöhnlich am Wochenende? Karteczki zostają umieszczone na tablicy i pogrupowane przez nauczyciela według częstotliwości występowania jednakowych/podobnych odpowiedzi w klasie. Uczniowie tworzą w zeszycie statystykę udzielonych przez grupę odpowiedzi.

  • W zestawie ćwiczeń interaktywnych klasa: rozwiązuje krzyżówkę, łączy wyrazy w pary, gra w memory. Celem tych zadań jest utrwalenie nowego słownictwa oraz odmiany czasowników zwrotnych.

  • Uczeń rozwija sprawność rozumienia ze słuchu. Na podstawie nagrania: układa chronologicznie aktywności Fabiana i Tima, zaznacza, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe oraz łączy zdania w pary.

c) Faza podsumowująca:

  • Aufgabe 7 uczniowie odpowiadają na pytania, natomiast w Aufgabe 8 opisują czas spędzany z przyjaciółmi.

  • Uczeń odpowiada sobie na pytania: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze? - Czego się dziś nauczyłem/nauczyłam? Co mnie zaskoczyło?

  • Jeśli lekcja odbywa się w sali lekcyjnej, uczniowie mogą pracować w parach, zadając sobie pytania, które znajdują się w Aufgabe 7. Można również przećwiczyć odmianę czasowników zwrotnych, stosując kostki do gry. Uczeń rzuca kostką i odmienia czasownik zgodnie z poniższą instrukcją:

1 oczko - ich
2 oczka - du
3 oczka - er/sie/es
4 oczka - wir
5 oczek - ihr
6 oczek - sie

Praca domowa:

Aufgabe 8 można zadać uczniom jako pracę domową.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują krótką wypowiedź pisemną na temat aktywności wykonywanej w ostatni weekend;

  • w trakcie lekcji: klasa pracuje w grupach; każda grupa otrzymuje jedno ze zdjęć z ilustracji interaktywnej i tworzy historię w oparciu o swoje zdjęcie. Uczniowie mogą wymyślić fabułę, która wiąże ze sobą wszystkie aktywności na zdjęciu.

  • po lekcji: każdy uczeń wybiera jedną z przedstawionych aktywności i przygotowuje na jej temat krótką prezentację w formie ustnej. Uczniowie opowiadają o tym, dlaczego ta aktywność jest dla nich ważna, jakie korzyści z niej wynikają i jakie umiejętności można dzięki niej rozwijać.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec