Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Anna Kaczorowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Podstawowe wielkości cechujące jądro atomowe. Tablica nuklidów a układ okresowy pierwiastków. |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia odwróconej klasy |
Metody nauczania: | wykład informacyjny oraz praca w zespołach |
Formy zajęć: | praca w zespołach |
Środki dydaktyczne: | tablica nuklidów oraz układ okresowy pierwiastków (każde z nich w wersji planszowej lub cyfrowej), komputer z rzutnikiem. |
Materiały pomocnicze: | E‑materiały związane z fizyką jądrową; |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
W ramach pracy domowej z poprzedniej lekcji uczniowie zapoznali się z treścią rozdziałów „Czy to nie ciekawe?” i „Warto przeczytać” i wykonali polecenia stowarzyszone z grafiką interaktywną. Klasa została uprzednio podzielona na grupy. Każda z grup miała za zadanie przygotować, dla potrzeb lekcji bieżącej, historię związaną z nazwą 5‑6 pierwiastków, w tym jednego spośród prezentowanych w grafice. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pokazuje film związany z tym e‑materiałem i wyjaśnia złożony charakter oddziaływań krótkozasięgowych w obrębie całego jądra. W szczególności objaśnia, skąd się bierze emisja cząstek . Wyjaśnia pojęcie energii wiązania. Podkreśla przy tym, że jest to energia wydzielona w procesie powstawania jądra atomowego. Wskazuje zastosowanie zasady równoważności masy i energii do opisu deficytu masy w jądrze atomowym. Uczniowie rozwiązują wskazane przez nauczyciela zadanie rachunkowe dotyczące energii wiązania. W drugiej części lekcji uczniowie objaśniają pokrótce strukturę tablicy nuklidów. Proponują możliwe informacje, jakie można w niej umieszczać. Na dowolnie wybranym przykładzie pierwiastka uczniowie porównują informacje o jądrze atomowym tego pierwiastka możliwe do wyczytania z układu okresowego pierwiastków oraz z tablicy nuklidów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach przedstawiają pochodzenie nazw wybranych pierwiastków. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie pozostałych zadań rachunkowych dotyczących energii wiązania jądra atomowego, przygotowanych przez nauczyciela. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Oba multimedia można wykorzystać na lekcji. Mogą też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |