Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Gradowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pole elektrostatyczne powierzchniowo naładowanej kuli |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny |
Formy zajęć: | praca w parach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | monitor lub tablica interaktywna albo komputer z rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zwraca uwagę na różnicę między dyskretnym a ciągłym rozkładem ładunków, czyli pomiędzy ładunkami punktowymi, a ładunkami rozłożonymi na długości, powierzchni lub w objętości. Następnie skupia się na przewodniku o kulistym kształcie. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, na czym polega źródłowy charakter pola elektrycznego i jak można je zwizualizować za pomocą linii pola, na przykładzie ładunku punktowego. Uczniowie powinni sami opisać w sposób jakościowy charakter pola sferycznego, dojść do wniosków na temat symetrii pola pochodzącego od sferycznego układu ładunków (na przykład na podstawie podobieństw między kulą a punktem) oraz gęstości linii pola w zależności od odległości od powierzchni kuli. | |
Faza podsumowująca: | |
Jako podsumowanie lekcji uczniowie analizują zadanie 4. Nauczyciel omawia z uczniami rozwiązywane w czasie lekcji zadania. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 5‑8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja może być wykorzystana, jako praca domowa, która ma wprowadzić uczniów do tematu lekcji. |