Autorki e‑materiału: Monika Kosiedowska, Anna Posyniak‑Dutka

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Healthy Mondays / Poniedziałki dla zdrowia

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, II.1, II.2, II.5, II.6, II.7, III.1, III.4, III.6, IV.3, V.4, VI.7, VI.8, VI.15, VII.8, VII.14, VIII.3

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe.

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń posługuje się słownictwem umożliwiającym rozmowę na temat zdrowych nawyków.

  2. Uczeń potrafi rozróżniać zdrowe i niezdrowe nawyki.

  3. Uczeń pisze e‑mail, w którym wyjaśnia cele inicjatywy „Poniedziałki dla zdrowia” i zachęca do wzięcia w niej udziału.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo potrzebne do opisywania zdrowych nawyków.

  2. Uczeń potrafi oceniać złe i dobre nawyki.

  3. Uczeń redaguje wiadomość opisującą „Poniedziałki dla zdrowia” i zachęca do udziału w inicjatywie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie osoby pijącej wodę (Przeczytaj) oraz cytat z Henry’ego DavidThoreau: I believe that water is the only drink for a wise man”. Następnie pyta: Do you agree with Thoreau? Why? Why not? Uczniowie odpowiadają.

  2. Nauczyciel mówi: Drinking water is a healthy habit. What other healthy habits do you know about? Uczniowie dzielą się opiniami na forum klasy.

  3. W ramach przygotowania do czytanki uczniowie grupują nawyki w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Healthy Mondays, a następnie na forum klasy wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  2. Nauczyciel przypomina sposoby na udzielanie rad zgodnie z sekcją gramatyczną (Przeczytaj), po czym uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Wskazane osoby udzielają odpowiedzi (po osobie na punkt ćwiczenia). Wszelkie wątpliwości wyjaśniane są na forum klasy.

  3. Uczniowie uzupełniają samodzielnie Exercise 4 (Przeczytaj). Relultaty pracy porównują w parach i odczytują zdania na forum klasy, uzasadniając swoje wybory.

  4. Uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych rozmawiają na temat swoich dobrych i niezdrowych nawyków:

  • What are your healthy habits?

  • What healthy habits would you like to cultivate?

  • What are your unhealthy habits?

  • Which habits would you like to get rid of?

Uczniowie rozmawiają, a następnie na forum klasy podają pomysły na zdrowe nawyki. Nauczyciel zapisuje je na tablicy.

  1. W ramach przygotowania do pracy z materiałem audio uczniowie łączą polskie i angielskie zwroty w Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Nauczyciel odtwarza nagrania, a uczniowie słuchają i samodzielnie wykonują Exercise 2 (Plik audio). Odczytują prawidłowe odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie ponownie słuchają materiału i w parach uzupełniają zdania w Exercise 3 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

- Do you think that an event like the Healthy Monday campaign can help people introduce some healthy habits in their lives? Why? Why not?

- Would you use the platform if you wanted to implement some healthy habits into your life? Why? Why not?

Po zakończeniu rozmów, przedstawiciele grup relacjonują opinie kolegów i koleżanek na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród  Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You want to encourage your friend to change his/her lifestyle for a healthier one. Write him/her an email. In your email:

  • explain what the elements of a healthy lifestyle are and why they are important;

  • write what you’ve changed in your lifestyle so far;

  • describe how the changes affected you physically and mentally;

  • give your friend 2 pieces of advice about what they can change to lead a healthier lifestyle.

Your email should have 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie słuchają materiału audio z e‑materiału. Piszą własny tekst na temat zdrowego trybu życia, zaczynając od: I wanted to get my body moving because I was beginning to feel like a couch potato. First, I... Polecenie: Listen to the audio in e‑material. Then write 5 sentences about your (real or imaginary) story of improvement. Begin like this: I wanted to get my body moving because I was beginning to feel like a couch potato... First, I…