Autorka e‑materiału: Anna Faszcza

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: West End and Broadway – Musicals and Shows / West EndBroadway – musicale i przedstawienia

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.2, II.5, III.1, III.4, IV.2, IV.6, IV.10, V.2, V.6, VII.3, VII.4, VII.5, VII.8, VII.13, VII.15, VIII.3, IX.2, X

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące przedstawień muzycznych.

  2. Uczeń potrafi wskazać najbardziej praktyczne informacje dotyczące wizyty w teatrze. 

  3. Uczeń potrafi przedstawić i uzasadnić opinię dotyczącą stroju odpowiedniego do wyjścia na przedstawienie muzyczne.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat przedstawień muzycznych.

  2. Uczeń kształtuje świadomość standardów w zakresie ubioru podczas spektakli muzycznych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu; błąd jako narzędzie doskonalenia się)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (prezentacja multimedialna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Do you like musicals?

  • Which is your favourite?

  • What do you like about it?

Udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazana przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst The Power of Music and Dance i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Następnie uzasadniają je, powołując się na cytaty z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj), podając odpowiedzi oraz ich uzasadnienia na forum klasy.

  3. Uczniowie, pracując w niewielkich zespołach, odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj):

  • Which stage of creating a new musical is the most tiring in your opinion? Explain.

  • Which piece of information about the production of a musical do you find the most surprising? Why?

Po zakończeniu rozmów reprezentanci grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek. 

  1. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Wybrana przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie oglądają prezentację multimedialną, a następnie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Podają je i uzasadniają na forum klasy.

  3. Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Następnie prezentują je na forum klasy i uzasadniają na podstawie informacji zawartych w prezentacji. Poprawiają zdania nieprawdziwe.

  4. Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytanie z Exercise 4 (Prezentacja multimedialna): Do you think there should be a dress code in music theatres? Why? Why not? Wskazane przez nauczyciela osoby relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dyskutują na forum klasy na temat z Exercise 4 (Prezentacja multimedialna): Do you think there should be a dress code in music theatres? Why?/Why not?

  2. Uczniowie, pracując w niewielkich grupach, odpowiadają na pytanie z Exercise 7 (Sprawdź się): Do you think theatre tickets are affordable for an average person? Po zakończeniu dyskusji przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek. Alternatywnie: Nauczyciel może przeprowadzić z uczniami rozmowę na ten temat. Rozmowa może mieć formę dyskusji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród  Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are a blogger, who writes who writes for English speakinig teenagers about events connected with culture. Recently, you’ve seen a musical that made a great impression on you. Write a post and:

  • inform the readers that you went to the music theatre and why you went there;

  • describe what made the biggest impression on you;

  • explain why you think going to such places is important;

  • share your opinion on the dress code in theatres.

Długość wypowiedzi powinna wynosić od 100 do 150 wyrazów.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie na podstawie prezentacji multimedialnej (slajd 5) opisują strój, jaki wybraliby, idąc do teatru.