Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Złoża miedzi i jej wydobycie na terenie Polski.

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia lokalizację złóż miedzi w Polsce;

  • wymienia etapy procesu wydobywania rud miedzi;

  • porównuje minerały pod względem procentowej zawartości miedzi.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • pogadanka;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • grafika interaktywna;

  • okienko informacyjne;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;

  • podręczniki tradycyjne

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica.

Przed lekcją

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z grafiką interaktywną „Przeanalizuj położenie złóż rud miedzi na mapie Polski”.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Gdzie wydobywana jest miedź w Polsce?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Wymień nazwy i podaj wzory minerałów zawierające miedź.

Faza realizacyjna:

  1. Następnie nauczyciel, chce sprawdzić na ile uważni byli uczniowie w czasie analizowania grafiki interaktywnej. W tym celu wyświetla na tablicy multimedialnej lub na brystolu pokazuje kontur Polski, na którym uczniowie wspólnie mają za zadanie zaznaczyć występowanie miedzi w naszym kraju. Po tym zadaniu uczniowie mogą sprawdzić czy dobrze zaznaczyli obszar. Może być to wykonane przez całą klasę lub indywidualnie w zeszytach (brystolach).

  2. Następnie nauczyciel wyświetla uczniom treść ćwiczenia 6 z e‑materiału w sekcji „sprawdź się”. Uczniowie mają za zadanie samodzielnie ułożyć kolejność wydobywania miedzi w kopalniach. Mogą wspierać się informacjami zawartymi w e‑materiale. Następnie nauczyciel wyświetla prawidłową odpowiedź i uczniowie sprawdzają, czy wykonali polecenie poprawnie.

  3. Sztafeta uczniowska. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na cztery drużyny. Uczniowie mają za zadanie obejrzeć minerały miedzi zobrazowane w e‑materiale. Następnie każda z drużyn uczniów losuje jedno zdjęcie minerału u nauczyciela i ma za zadanie zapisać jego wzór sumaryczny oraz wyznaczyć zawartość procentową miedzi w nim. Za wygraną drużynę uznaje się taką, która w najkrótszym czasie będzie w stanie wykonać zadanie i/lub popełni najmniej błędów.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w medium bazowym, a następnie ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Okienko informacyjne - forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłem się...

  • Zaskoczyło mnie, że...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do samodzielnej nauki w domu oraz przed zajęciami do zapamiętania obszarów występowania miedzi.

Materiały pomocnicze:

Nauczyciel przygotowuje:

  • kontur Polski na slajdzie lub na arkuszu papieru, mazaki

  • wydrukowane w kolorze zdjęcia minerałów zawierających miedź.