Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Klasyfikacja substancji pod względem właściwości magnetycznych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych;
IX. Magnetyzm. Uczeń:
7) opisuje jakościowo podstawowe właściwości oraz zastosowania ferromagnetyków.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, w jaki sposób profesjonalnie badamy siłę przyciągania/odpychania substancji przez magnes.

  2. objaśnia podział substancji ze względu na ich zachowanie w polu magnetycznym.

  3. wymienia, jakie substancje należą do diamagnetyków, jakie do paramagnetyków, a jakie są ferromagnetykami.

Strategie nauczania:

blended learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

Praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zaciekawia uczniów dokonując prostego pokazu możliwości magnesu neodymowego. Próbuje przyciągać nim różne materiały. Okazuje się, że tylko niewielka część z nich reaguje. Nauczyciel nazywa je ferromagnetykami. Mówi o konieczności dokładniejszego zbadania siły oddziaływania magnesu na różne substancje, bo może siła jest, ale bardzo mała.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel opowiada o wadze sprężynowej i eksperymencie opisanym we wstępie do e‑materiału. Wyświetla tabelę z wynikami i wspólnie z uczniami ją analizuje. Uczniowie zauważają trzy wyróżniające się grupy substancji.
Multimedium w postaci grafiki interaktywnej jest prostą zabawą w klasyfikację różnych substancji pod względem ich zachowania w polu magnetycznym. Uczniowie pracują z grafiką, sprawdzając, czy zapamiętali, do jakiej grupy magnetyków należą dane substancje.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wraz z uczniami rozwiązuje zadania: 2., 4., 5. i 8. z zestawu ćwiczeń. Są najistotniejsze.

Praca domowa:

Zadania: 1., 3., 6. i 7 z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zabawę z umieszczaniem magnetyków w odpowiednim pudełku można zadać uczniom do domu z prośbą o dodanie do każdego pudełka jeszcze trzech substancji.