Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Klasyfikacja substancji pod względem właściwości magnetycznych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | Praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów dokonując prostego pokazu możliwości magnesu neodymowego. Próbuje przyciągać nim różne materiały. Okazuje się, że tylko niewielka część z nich reaguje. Nauczyciel nazywa je ferromagnetykami. Mówi o konieczności dokładniejszego zbadania siły oddziaływania magnesu na różne substancje, bo może siła jest, ale bardzo mała. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel opowiada o wadze sprężynowej i eksperymencie opisanym we wstępie do e‑materiału. Wyświetla tabelę z wynikami i wspólnie z uczniami ją analizuje. Uczniowie zauważają trzy wyróżniające się grupy substancji. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel wraz z uczniami rozwiązuje zadania: 2., 4., 5. i 8. z zestawu ćwiczeń. Są najistotniejsze. | |
Praca domowa: | |
Zadania: 1., 3., 6. i 7 z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Zabawę z umieszczaniem magnetyków w odpowiednim pudełku można zadać uczniom do domu z prośbą o dodanie do każdego pudełka jeszcze trzech substancji. |