Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Charakterystyka rewolucjonistów w Nie‑Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje postawy rewolucjonistów ukazanych w Nie‑Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego;
dostrzeże, na czym autor zbudował opozycję pomiędzy rewolucjonistami i Mężem (Henrykiem);
zdiagnozuje przyczyny klęski bohaterów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętne osoby przygotowują czytanie fragmentu tekstu dramatycznego z e‑materiału lub innego wybranego fragmentu lektury Nie‑Boska komedia z podziałem na role. Przynoszą też przeczytaną lekturę na zajęcia.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Chętne osoby prezentują przygotowane wcześniej wzorcowe odczytanie fragmentów lektury.
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Uczniowie tworzą mapę myśli wokół hasła rewolucja.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel zadaje pytania odnoszące się do tekstu i sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem.
Nauczyciel prosi uczniów, by podzieli się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji na temat: Na czym autor zbudował opozycję pomiędzy rewolucjonistami i Mężem (Henrykiem)? Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium. Nauczyciel przedstawia zasady: pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat (jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku im podpowiadać, zadając pytania). W tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji oraz informuje, że zdobyte w ten sposób wiadomości będą pomocne w redagowaniu pracy domowej.
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 1 z sekcji multimedialnej. Polecenie 2 wykonują w parach i chętna osoba przedstawia na forum odpowiedź.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Materiał ćwiczeniowy (od 1 do 6) wykonywany jest przez wszystkich uczniów, po wyświetleniu zadań na tablicy multimedialnej.
Ćwiczenia 7 i 8 uczniowie wykonują w parach.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
- Jakie postawy rewolucjonistów ukazane są w Nie‑Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego?
- Jaka była przyczyna klęski bohaterów?
Praca domowa:
Zredaguj wypowiedź w formie głosu w dyskusji na temat „Sens rewolucji według Nie‑Boskiej komedii”.
Materiały pomocnicze:
Piotr Pacewicz, Pomiędzy myślą a rzeczywistością. Rewolucja społeczna jako zjawisko psychologiczne, Wrocław 1983.
Leokadia Kaczyńska, Jak prowadzić dialog z tekstem dramatycznym?, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.