Dla nauczyciela
Autorka scenariusza: Sabina Świtała
Temat: „Natura, jak człowiek ma swe tajemnice” – obraz natury w balladach
Adresat
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich.
Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
11)rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki.
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście.
IV. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów.
IV. Samokształcenie.
6) wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi.
Kształtowane kompetencje kluczowe
Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Kompetencje cyfrowe.
Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne
Uczeń:
- charakteryzuje obraz natury ukazany w balladach;
- nazywa środki stylistyczne wykorzystane do opisu przyrody w balladach;
- tworzy slajd obrazujące wybrane fragmenty tekstu.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda oglądowa;
pogadanka;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem;
metody aktywizujące – burza mózgów (lotto), prezentacja.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki z mikrofonem;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
schematy alfabetycznego lotta;
polecenia dla grup.
Przebieg zajęć
Przed zajęciami
Uczniowie przed lekcją czytają ballady To lubię, Lilije, Rybka, Świtezianka. Teksty przynoszą na zajęcia.
Faza wstępna
1. Młodzież zapoznaje się z multimedium bazowym. Następnie nauczyciel rozdaje schemat do alfabetycznego lotta. Uczniowie uzupełniają schemat, wpisując skojarzenia do romantycznej ballady. Wskazane osoby odczytują swoje propozycje, nauczyciel w razie potrzeby prosi o wyjaśnienia.
A | B | C | Ć | D | E | F |
---|---|---|---|---|---|---|
G | H | I | J | K | L | Ł |
M | N | O | P | R | S | Ś |
T | U | W | Y | Z | Ż | Ź |
2. Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczestnicy zajęć wykonują ćwiczenia 1, 6, 7. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez uczniów oraz nauczyciela.
2. Klasa zostaje podzielona na sześć grup. Każda grupa losuje tytuł jednej ballady (To lubię, Lilije, Rybka). Praca pomyślana została tak, aby w klasie były dwie grupy, które będą zajmowały się tą samą balladą, to pozwoli porównać wyniki pracy.
Polecenie dla grup:
Przeczytajcie treść wylosowanej ballady. Następnie zaznaczcie fragmenty, w których opisana została natura. Wasze zadanie będzie polegało na tym, aby stworzyć pokaz slajdów dotyczący natury przedstawionej w balladzie. Slajdy przygotujcie według podanych schematów:
Slajd 1
Slajd 2
Slajd 3
Slajd 4
Slajd 5
Slajd 6
3. Grupy prezentują swoje slajdy. Nauczyciel komentuje wystąpienia uczniów.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Jakie tajemnice ma natura z ballad romantycznych?
2. Wybrane osoby odczytują swoje propozycje.
Praca domowa:
1) Napisz pracę, w której udowodnisz, że natura może być bohaterem utworu literackiego. W swojej argumentacji odwołaj się do co najmniej dwóch tekstów z epoki romantyzmu.
Materiały pomocnicze:
K. Klein, Przyroda u romantyków. Zagadnienia podstawowe, „Pamiętnik Literacki” 1928, nr 1/4, s. 538‑560.
J. Lyszczyna, Romantyczne widzenie natury, [w:] Tegoż, Natura, historia, egzystencja. W poszukiwaniu romantycznego uniwersum, Katowice 2011, s. 48‑63.
Praca metodą lotto opisana została w publikacji Doug Buehl, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i uczyć się skutecznie, pod red. W. Bednarkowej, tłum. B. Piątek, Kraków 2004, s. 46‑49.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium bazowe można wykorzystać w fazie podsumowującej zajęcia.